Internet verbetert resultaat brandingcampagnes
Online advertising als integraal onderdeel van een branding campagne vergroot het bereik, bovendien neemt de merkbekendheid toe. Dit volgens onderzoek van de European Interactive Advertising Association (EIAA). De organisatie voor webvertisers onderzocht zes grote Duitse brandingcampagnes op het gebruik en de effecten van cross media, waaronder campagnes van Sony Ericsson, E-Plus, en OB. Het gebruik van internet in een campagne voegt 16 procent bereik toe, bovenop een televisiecampagne (48 procent bereik).
Internet heeft volgens de onderzoekers ook een merkopbouwend effect. Puur online adverteren veroorzaakt een groei in de merkbekendheid van 4,7 procent. Televisiereclame is goed voor een groei van 21,7 procent. Een combinatie van beide media zorgt echter voor een groei van 31,2 procent. De bedoeling van het onderzoek is duidelijk: de EIAA hoopt dat de onderzoeksresultaten bijdragen tot een groei van het online aandeel in de totale marketingbudgetten.
EIAA werd opgericht door onder meer Adlink, AOL Europe, Ip-web.net (RTL Group), Lycos Europe, MSN Europe, Tiscali, T-Online en Yahoo! Europe. Voorzitter van de club is Michael Kleindl, tevens directeur van Adlink. (19 NOV 2003)