Interactief marktonderzoek maakt succesvolle reclame voor moeilijke nichemarkten mogelijk
Sommige doelgroepen veranderen zo snel dat tegen de tijd dat adverteerders een marketingstrategie hebben ontwikkeld, deze alweer achterhaald is.
Een tweede probleem is dat adverteerders al gauw de suggestie wekken misbruik van de doelgroep te maken. Om tijdig in te spelen op de nieuwste trends zonder de doelgroep uit te buiten, biedt interactief onderzoek – dat de doelgroep iets teruggeeft voor de moeite – mogelijkheden. Marketeers kunnen jongeren de kans geven een visie over een merk te ontwikkelen en bij te dragen aan het tot stand komen van een merk.Om binnen de gefragmenteerde jeugdcultuur subsegmenten te herkennen en aan te spreken moeten adverteerders zich anders opstellen dan voorheen. In plaats zich naar binnen te werken bij een groep, marktinzichten te verwerven en dan weer te verdwijnen, moet het commitment van de adverteerder gelijke pas houden met het commitment dat zij vragen van leden van de doelgroep. Duurzaamheid van het onderzoek en voortdurend herhaalde blijk van interesse kunnen de doelgroep ervan overtuigen dat het in hun voordeel is de marketeer op te hoogte te houden van wat binnen de groep gaande is.
Bron:
Admap nr. 442, p. 17, 3 p.