Instore promotion in supermarkt wordt beperkt tot informatieverschaffing

10 juli 2003, 16:46

Lange tijd hanteerden supermarkten het credo: hoe meer reclame hoe beter. Temidden van deze merkenanarchie raakten individuele instore activiteiten echter ondergesneeuwd. De trend is tegenwoordig een samenhangende uitstraling van de winkel te creeren door instore promotions te beperken tot wat voor de klant informatief of handig is.

Idealiter vervullen point-of-sale promotions drie functies: ze bieden feiten, ofwel informatie voor de consument, leggen de nadruk op kwaliteit of prijs en suggereren een emotionele band met de klant. Welke functie het belangrijkst is hangt af van de productcategorie.Voor alles moeten instore promotions een eenheid vormen. Displays moeten aansluiten bij zowel merkimago als de sfeer in de winkel. Verder moeten de diverse onderdelen van de marketing mix op elkaar afgestemd zijn, zodat een merk zich in tv-commercials en op de schappen op dezelfde manier presenteert. Tenslotte zijn instore promotions het meest effectief als ze inspelen op de huidige trend naar voedingsingredienten van hoge kwaliteit en naar aandacht voor de oorsprong van voedsel.

Bron:

Design Week Bijlage Retail p. 35, 1,3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!