Incentives hebben positieve invloed op autoverkoop

10 februari 2005, 11:11

De trend in de VS om kopers van auto’s te verleiden met gratis autoverzekeringen, cadeautjes en renteloze leningen waait over naar Europa.

Uit cijfers van het Duitse onderzoeksbureau Pulse blijkt dat deze lokkertjes vaak werken. Van de 8.000 ondervraagden liet ruim 80% weten door kortingen te worden beinvloed bij hun keuze. Tegen de 70% vindt gratis bijkomende producten heel belangrijk en 64% beschouwt een verlengde garantie als een goede stimulans om een auto te kopen. Verder laat 33% weten door incentives eerder een auto te willen kopen dan gepland, terwijl 14% door te verkrijgen extra’s van automerk verandert. Hoewel de Nederlandse automarkt een kleine rol speelt in Europa, gaat Michael Raab, analist bij de Duitse bank Sal Oppenheim, ervan uit dat ook hier incentives steeds vaker en steviger zullen worden ingezet. “Hoe slechter de markt, hoe meer incentives er zullen worden uitgespeeld.” Als reactie hierop laat Peugeot Nederland weten niet mee te doen aan acties waarbij reisjes of flatscreens worden weggegeven. Wel werkt de fabrikant met financieringsvoorstellen en valt er te onderhandelen over gratis accessoires. Ford Nederland doet wel mee met andere spelers, om niet achter te blijven bij de concurrent.

Bron:

Bovag Krant nr. 3, p. 11, 2/3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!