• Mobile
    wordt gesponsord door

In de hand van de klant: handboek over app-ontwikkeling

In de hand van de klant: handboek over app-ontwikkeling

We kunnen er trots op zijn: een boek over hoe je mobile apps bedenkt, ontwikkelt en in de markt zet, in het Nederlandse taalgebied. Op Amazon en Managementboek vind je al veel literatuur over app-ontwikkeling, maar 'In de hand van de klant' van John Kivit is geschreven vanuit de aanbieder van de app die het hele proces doorloopt, van idee, keuze voor ontwikkelaar, ontwerp en ontwikkeling, tot aan de lancering en marketing van de app. Een enthousiasmerend boek.

John Kivit is één van de eerste internetondernemers in Nederland: met zijn bureau Multiscope voorzag hij vanaf 1993 talloze ondernemingen van marktinformatie, op basis waarvan zij hun internetstrategie bepaalden. Negen jaar geleden startte hij de app-ontwikkelaar Shareforce in Den Bosch. In deze periode was hij betrokken bij meer dan honderd Nederlandse apps.

Keuzes bij app-ontwikkeling

'In de hand van de klant' is overzichtelijk geschreven. In de eerste hoofdstukken wordt de opkomst van smartphones en mobile commerce behandeld. Daar wordt de basis gelegd voor het belang van een goede app. Daarna wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de app. Kivit beantwoordt vragen als: Welke keuzes maak je wanneer je een app wilt ontwikkelen? Wat zijn de verschillen bij app-ontwikkeling tussen Android en Apple? Welke software-ontwikkelmethode past het beste bij de ontwikkeling van een app? Hoe zorg je ervoor dat ideeën over UX en design daadwerkelijk ontwikkeld worden?

Kivit deed als app-ontwikkelaar uitgebreide kennis op: specifieke technieken zoals het gebruik van API’s, caching, native development met Java of Swift versus hybride technieken komen aan bod. Interessante materie voor betrokkenen bij het app-ontwikkeltraject. 

"Welke keuzes maak je wanneer je een app ontwikkelt?"

Kivit: "Een app levert directe resultaten zoals omzet, maar ook meer indirecte resultaten zoals loyale en tevreden klanten en kostenbesparing doordat processen efficiënter verlopen." Het boek geeft helaas geen antwoord op de vraag die vaak wordt gesteld: Wat is de meerwaarde van een commerce app boven een reeds bestaande mobiele website met check-out? Daar had ik wel wat cijfers van willen zien.

Allemaal aan de app?

"Er is veel concurrentie tussen apps, dus succes komt niet vanzelf!" Kivit adviseert zo’n 50 procent van het budget te besteden aan promotie voor de app. Hij vertelt hoe je de app zo goed mogelijk aanbiedt via appstores en deze zo goed mogelijk promoot. Deze hoofdstukken zijn interessant voor digital marketeers. Er mist wel wat extra informatie en achtergrond over app-analytics: een app is een uitgelezen kans om op klantniveau zoekgedrag te verzamelen die kan worden gebruikt voor personalisatie, aanbeveling en winback-acties.

"John Kivit is erin geslaagd over apps te schrijven zonder dat de inhoud van het boek al na een jaar outdated is"

'In de hand van de klant' maakt je enthousiast over app-ontwikkeling. Dit wordt nog eens versterkt door de interviews met app-pioniers uit aansprekende bedrijven zoals Thuisbezorgd, Bol.com, Flitsmeister, NS en Parkmobile. Met name de hoofdstukken over het ontwikkelproces, de technische keuzes en hoe er voor te zorgen dat de app doet wat de ontwerper ervan verwachtte, zijn een verrijking voor alle betrokkenen. De hoofdstukken over de appstores en app-promotie geven dan weer veel inzichten voor marketeers. Kivit is erin geslaagd over apps te schrijven zonder dat de inhoud van het boek al na een jaar outdated is.

'In de hand van de klant. Hét complete boek voor succesvolle apps.'

Auteur: John Kivit

Uitgever: Van Duuren Media

ISBN: 978 90 8965 436 6


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.