In 3 stappen beter online zichtbaar

14 oktober 2014, 07:30

Online verkopen genereren voor offline ondernemingen

Meer dan 20 procent van de zoekopdrachten op Google zijn gerelateerd aan een locatie. Hierbij gaat het meestal om zeer relevant zoekverkeer dat kort na de zoekopdracht lokaal in actie komt. Maarliefst 88 procent van de mensen die lokale informatie zoeken via een mobiel komen zelfs binnen één dag in actie. Lokale ondernemingen die online vindbaar zijn en de zoekende consument aan de hand nemen, hebben de voorsprong. Doe je voordeel met deze 5 online marketing tools voor lokale ondernemingen.

1. Maak een Google MyBusiness pagina aan (gratis!)

Onlangs werd Google MyBusiness (voorheen Google Places) geïntroduceerd in Nederland. Met Google MyBusiness wordt lokale bedrijfsinformatie kosteloos weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+, zodat klanten de onderneming altijd en op elk apparaat kunnen vinden. Google MyBusiness is daarnaast een centrale plaats om de online bedrijfsinformatie te beheren. Zo kun je de accounts van YouTube, AdWords en Google+ bijvoorbeeld koppelen aan je Google MyBusiness pagina.

Wanneer je de pagina hebt aangemaakt is het belangrijk zoveel mogelijk informatie (zoals openingstijden, website en contactgegevens) op de pagina beschikbaar te maken. Vergeet ook niet je bestaande Google profielen (bijvoorbeeld YouTube of AdWords) te koppelen met je nieuwe MyBusiness pagina.

Maak je Google MyBusiness / Google+ pagina direct aan

Tip: Download gratis de MyBusiness app voor iOs en Android om altijd en overal klantinzichten bekijken, openingstijden bijwerken of foto’s delen met klanten.

2. Online adverteren met Google AdWords

Google AdWords heeft haar succes voor kleine en grote online ondernemingen meer dan bewezen. Maar zeker ook voor lokale ondernemingen is online adverteren met Google AdWords een goede manier om de juiste doelgroep te bereiken en naar de winkel te krijgen. Start met AdWords en gebruik onderstaande tips voor lokale ondernemingen, voor een vliegende start.

Bereik de juiste doelgroep

Relevante zoekwoorden

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om de juiste zoekwoorden in te kopen voor jouw lokale onderneming. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van Googles Zoekwoordplanner.

De juiste locatie-instellingen

Daarnaast zijn de locatie-instellingen in Google AdWords van groot belang. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en toon je advertenties specifiek aan deze doelgroep. Er zijn verschillende mogelijkheden om je lokale doelgroep te bereiken. Kies bijvoorbeeld voor het targeten van een complete stad of stel een radius in kilometers in rondom je lokale onderneming.

Tip: stel je campagne-instellingen zo in dat alleen klanten die zich in jouw locatiegebied bevinden de advertenties te zien krijgen, of toon je advertenties ook aan klanten buiten jouw gebied die gericht zoeken naar een oplossing in jouw gebied.

Creëer lokaal georiënteerde advertenties

Schrijf aantrekkelijke advertenties gericht op de lokale doelgroep. Zorg ervoor dat de plaats waarin de onderneming zich bevindt, vermeld wordt in de advertentietekst en profiteer van locatie-extensies. Met de locatie-extensie wordt het bedrijfsadres, het zakelijk telefoonnummer en een kaartmarkering (Google Maps) bij de advertentietekst weergegeven. Locatie-extensies voor mobiele apparaten bevatten ook een link naar een routebeschrijving naar de onderneming.

Heeft jouw lokale onderneming meerdere vestigingen? Bespaar tijd en maak gebruik van dynamische locatie parameters zodat altijd de locatiegegevens van de meest dichtstbijzijnde vestiging worden getoond aan de gebruiker.

Richt je op mobiele apparaten

Lokale zoekopdrachten vinden veelal plaats vanaf mobiele telefoons. Deze gebruikers hebben daarnaast een hoge intentie om binnen één dag in actie te komen. Zorg er dus voor dat de online zichtbaarheid van je lokale onderneming op mobiele telefoons optimaal is. Het aanmaken van de Google MyBusiness-pagina en het tonen van advertenties op mobiele devices zijn daarin de eerste stappen.

Je kunt je Google AdWords-advertenties uitrusten met speciale extensies voor mobiele telefoons, zoals de eerder genoemde locatie-extensie en de oproep-extensie. Met de oproep-extensie kunnen klanten direct vanuit de advertentie een telefoongesprek starten met jouw onderneming.

Als je wil, kun je direct aan de slag met Google AdWords voor lokale ondernemingen. Vergeet ook niet om je MyBusiness-pagina aan Google AdWords voor locatie-extensies te koppelen.

3. Koppel online aan offline met Universal Analytics (gratis!)

Google Analytics is de bekende gratis rapportagetool van Google voor websites. Onlangs heeft de geavanceerde software een upgrade gehad onder de naam Universal Analytics. Met deze upgrade wordt het pakket interessanter voor lokale ondernemers. Universal Analytics kan namelijk een unieke klant beter herkennen wanneer deze thuis, op het werk of onderweg met een mobiele telefoon je website bezoekt (cross-device measurement).

Samen met de mogelijkheid om Universal Analytics te koppelen aan de kassa in de winkel of het CRM systeem, ontstaan er eindeloze mogelijkheden voor on- en offline marketing. Denk bijvoorbeeld aan het online aanvragen van kortingsvouchers die in de winkel worden verzilverd. Universal Analytics maakt het mogelijk om het gehele on- en offline conversieproces inzichtelijk te krijgen. Voor de laatste toepassing zijn wel geavanceerde technische implementaties benodigd.

Ook hier kun je direct mee aan de slag: upgrade direct naar Universal Analytics.

De online mogelijkheden voor lokale ondernemingen breiden zich in rap tempo uit. Welke niet genoemde onlinemarketingtoepassingen zijn voor jouw lokale onderneming succesvol? Laat het weten via een reactie!

Esther Elberse
SEA consultant bij Expand Online

SEA Consultant bij Expand Online

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jurre Oorlog

    Misschien nog een tip voor de beginnend lokaal adverteerder: gebruik Adwords Express. Minder mogelijkheden, maar ook minder kennis vereist.


    14 oktober 2014 om 13:03
    patricksteenks

    Nog een tip voor de lokale ondernemer: de P van plaats in de marketingmix is nog relevanter. Zoek dus van te voren (met Google) goed uit welke concurrenten zich in jouw omgeving bevinden en of het überhaupt wel nut heeft om je op die plaats te vestigen.

    Zo zag ik onlangs in het winkelcentrum om de hoek een kapper openen. Het was de derde in het centrum…


    21 oktober 2014 om 12:21
    Erwin Roks

    Benut je Google Mijn Bedrijf ook volledig. Denk hierbij aan een relevante beschrijving, met hierin je belangrijkste (!) zoekwoorden. Ook kun je deze toevoegen in je bedrijfsregel. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid in de organische lokale resultaten.


    6 november 2014 om 14:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!