iBeacons: binnenkort ook bij u in de buurt!

30 juni 2014, 07:30

Sinds de aankondiging van Apples iBeacon in de tweede helft van 2013 hebben met name de ‘early adopters’ kennisgemaakt met deze nieuwe standaard in locatiegebaseerde oplossingen. De recente publicaties uit buiten- en binnenland en de market push vanuit een aantal producenten (waaronder onder andere Estimote) zorgen er echter voor dat de term iBeacon langzaamaan gemeengoed begint te worden.

Desondanks weten veel mensen nog altijd niet wat iBeacons precies zijn en welke mogelijkheden ze creëren. Het beeld wat bij veel mensen in de markt heerst is weinig positief, en men reageert zeer terughoudend en de publieke opinie is verdeeld.

iBeacons worden vaak gezien als een ‘creepy’ manier om bijvoorbeeld bezoekers in winkels te bespioneren en persoonlijke gegevens te achterhalen. Toch gaat deze technologie onze levens en complete sectoren veranderen en zorgen voor een totale verandering in de manier waarop leveranciers omgaan met (potentiële) klanten en bezoekers. Voordat ik jullie aan de hand van een aantal voorbeelden zal laten zien hoe alle partijen hier hun voordeel mee kunnen behalen, neem ik eerst een paar misvattingen weg.

Vier mythes over iBeacons

1. iBeacons zijn een indoor-locatietechnologie

iBeacon is een beacon-standaard. Beacons worden gezien als een manier om binnenshuis te navigeren (indoor-locatiebepaling), maar dat is een misvatting. Beacons kunnen zowel binnenshuis als buitenshuis ingezet worden. Vergelijkbare technieken, zoals driehoeksbepaling aan de hand van GSM of locatiebepaling met behulp van wifi-signalen, werken ook binnen- en buitenshuis.

De toegevoegde waarde zit hem niet in het feit dat beacons geschikter zijn voor inpandig gebruik, maar in het feit dat ze nauwkeuriger zijn in het bepalen van een locatie – tot op enkele centimeters in plaats van meters. Beacons zijn goedkope zenders (verkrijgbaar vanaf 10-15 euro) die BLE-signalen (bluetooth low energy) uitzenden, die ontvangen kunnen worden door bepaalde smartphones en apps.

2. iBeacons werken alleen met Apple-producten

Elke smartphone met een geschikte app is in staat te communiceren met iBeacons. Doordat de zenders een bluetooth-signaal versturen, zijn ook smartphones van andere platformen (bijvoorbeeld Android) in staat dit op te vangen. Wel is het zo dat Apple-producten (zoals iPhone’s en iPad’s) zelf ook als iBeacon kunnen fungeren.

3. iBeacons volgen bezoekers en slaan hun (persoonlijke) data op

Beacons zijn niets meer dan zenders. Ze zijn in staat iemand te herkennen en een signaal te versturen, maar op geen enkele wijze in staat data uit te lezen en op te slaan. Wel zijn ze in staat een geïnstalleerde app een signaal te geven dat er een Beacon in de buurt is. De telefoon zelf is echter diegene die de informatie verstuurt.

Vervolgens kunnen een app en een daarbij behorend platform deze signalen omzetten in concrete informatie. Als de bezoeker geen app installeert, bluetooth aan heeft staan en geen toestemming verleent middels de instellingen in het besturingssysteem van de smartphone, zijn Beacons niet in staat bezoekers te herkennen.

4. iBeacons stellen de overheid in staat te zien waar personen zich bevinden

Beacons zijn totaal ongeschikt als bewakingsoplossing. Zoals hierboven aangegeven, werkt de herkenning alleen als er een app geïnstalleerd is, toestemming is gegeven en bluetooth aan staat. Bovendien kan aan de hand van GSM-signalen sowieso al bepaald worden waar iemand zich bevindt, daar heeft de overheid geen Beacons voor nodig.

Waar kunt u iBeacons zoal tegenkomen?

Vaak worden Beacons gezien als een retailoplossing, waarbij bezoekers van winkels dus een app moeten installeren en gebruiken om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor de winkelier. Met de juiste implementatie, integratie en het juiste platform komen er echter steeds meer voorbeelden van succesvolle businesscases. Een van de meest vooruitstrevende retailers in dit opzicht is Starbucks.

Op de Worldwide Developer Conference (WWDC) heeft Apple deze maand haar nieuwste operating system voor iPhones (iOS 8) aangekondigd. Een van de nieuwe features hierin betreft de mogelijkheid meldingen op het ‘lock screen’ te tonen van geïnstalleerde apps. De gebruiker hoeft dus de app niet te openen, maar krijgt direct een pushbericht van de betreffende app. Wanneer deze niet geïnstalleerd is, kan de melding verwijzen naar een directe download van de app. Starbucks is een van de eerste retailers die hiermee aan de slag gaat, evenals Apple zelf met haar Apple Stores.

Er zijn echter talloze andere sectoren en voorbeelden waar Beacons van grote toegevoegde waarde kunnen zijn. Zo kondigde Pebble aan iBeacon-ondersteuning toe te voegen in de Pebble-smartwatch en heeft Apple op de WWDC aangekondigd een standaard voor domotica-oplossingen te introduceren (Homekit) die werkt met iBeacons en bluetooth. Ook zijn er toepassingen in het onderwijs waar de Beacons ingezet kunnen worden voor aanwezigheidsregistratie en de distributie van lesmateriaal ten behoeve van individueel onderwijs. Meer voorbeelden zijn terug te vinden in een eerder artikel op LinkedIn.

Het moge duidelijk zijn dat er een gigantische potentie ligt in het gebruik van iBeacons, waarbij educatie, integratie en acceptatie als absolute randvoorwaarden gelden voor succes. Toch gaan de ontwikkelingen snel en begint er steeds meer enthousiasme te ontstaan voor deze nieuwe ontwikkeling in de mobiele markt.

Managing Partner bij Evolve Mobile BV & Evolve Services | Eigenaar bij Shared Value Inc. Met jarenlange ervaring op het gebied van bedrijfsvoering, sales en marketing richt Niels zich op de onderwerpen Ondernemerschap, Technologie, Innovatie, Marketing en Business Development. Markt specifieke ervaring heeft hij binnen de sectoren: Retail, Hospitality, Finance, Online Gaming en IT. Kennisgebieden zijn onder andere: Customer Experience, Lead Generatie, Business Model Innovatie, Technologie, Mobile en Online Marketing.

Categorie
Tags

43 Reacties

    steph8080

    Ha Niels,

    Er bestaat inderdaad een hoop onduidelijkheid over iBeacons, dus goed om wat helderheid te verschaffen. Wel mis ik, ook in dit artikel, de praktijk. Zo noem je succesvolle business cases maar zie ik geen links / voorbeelden?


    30 juni 2014 om 07:54
    nwj.aarts@gmail.com

    Hi Stephan, het aantal openbare cases is inderdaad nog beperkt. Ik ken wel een aantal voorbeelden maar veel bedrijven publiceren er nog niet over in het openbaar of zitten nog in de test/demo fase waarbij ze de concurrent niet wijzer willen maken. Ik zal daar waar mogelijk de praktijkvoorbeelden in toekomstige publicaties zeker onder de loep nemen. To be continued dus!


    30 juni 2014 om 15:43
    Bart van der Kooi

    Nu noem je twee keer Starbucks, maar je laat achterwege waarom zij zo succesvol zijn en wat ze doen. Kan je dat nog uitleggen?


    1 juli 2014 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!