Hoeveel Nederlanders kopen online?
Vandaag verwezen diverse media (o.a. Telegraaf, NU.nl) naar een publicatie van CBS waaruit blijkt dat Nederland behoort tot de Europese top als het gaat om het percentage van de bevolking dat wel eens aankopen doet via internet. In Nederland zou dat percentage op 30% liggen terwijl het gemiddelde voor de Europese Unie op 20% ligt.
Kijken we naar de cijfers over de eerste helft van 2005 uit de Thuiswinkel Monitor, dan ligt het percentage op > 50% van de actieve internetgebruiker (zie ook figuur).
scherp gezien Marco, maar ik denk dat “30% van de Nederlanders” vs. “>50% van de actieve internetgebruikers” een lastige vergelijking is. bovendien verschillende meetmethoden e.d.
Waanzinnig dat het in NL zoveel hoger is dan de rest van Europa. Vraag me af wat voor factoren daar aan bijdragen.
Waarschijnlijk omdat ze in Nederland “kniepers” zijn 🙂
Als deze groei zich door zou zetten zitten over vijf jaar 16 miljoen NL online, dus zo ongeveer iedereen inclusief baby’s, zwaar zieken, en hoog bejaarden. En kopen negen miljoen Nederlanders online. Dan vervalt het argument: ‘maar je moet ook rekening houden met mensen die niet op Internet zitten’. Dit effect zal de allerlaatsten over de brug helpen en is straks echt iedereen online.
@Bas: 1 van de factoren is dat NL niet echt een buitenleven heeft. Veel speelt zich binnenshuis af. Daarom zijn vanaf het begin landen als Zweden maar ook Engeland en Nederland koplopers geweest in internetpenetratie/online aankoopgedrag. In meer zuidelijke landen gaat het gebruik van mobiel internet sneller.
De uitkomsten uit beide onderzoeken heb ik vergeleken met de Establishment Survey van STIR (binnenkort openbaar) en wat blijkt, daar komt min of meer hetzelfde uit. Uit de survey komt namelijk dat 34,5% van de Nederlanders wel eens online koopt. Binnen de online populatie is dat 48,7%. Dat matcht toch heel aardig.
Misschien heeft het ermee te maken dat in Nederland relatief veel vliegtickets en hotelovernachtingen verkocht worden via het internet. In het buitenland is dit op dit moment (behalve amerika) een stuk minder populair
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!