Hoeveel marketing & communicatie weblogs zijn er?

27 oktober 2005, 20:51

Aantal gelanceerde Nederlandstalige marketing & communicatie weblogs

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn lijst van Nederlandstalige marketing en/of communicatie weblogs heb geupdate. Na een voorzichtige start in 2002 zien we jaarlijks een verdubbeling van het aantal weblogs dat wordt gelanceerd. Het totale aantal schat ik op dit moment op ca. 100 weblogs. Let wel, het aantal Nederlandse business of corporate weblogs ligt inmiddels veel hoger!

Binnenkort wil ik hier de top-100 publiceren op basis van een aantal criteria. Mijn lijst is nog niet helemaal compleet dus aan jullie de vraag: wat zijn jou favoriete marketing of communicatie weblogs en op basis van welke criteria zou je een dergelijke ranking willen zien?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Hardcopy

    Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een objectieve ranking te maken, aangezien iedereen om andere redenen een blog bezoekt. Succes in ieder geval! 😉


    28 oktober 2005 om 04:19
    media

    Daarom vraag ik ook jullie advies 😉

    Er zijn een aantal meetbare criteria:

    – Lanceringsdatum (zoals ik nu heb gedaan)

    – PageRank (via Google)

    – Aantal interne en externe links (via Google)

    – Aantal links (via bijv. Technorati)

    – Aantal postings/dag, comments/dag of postfrequentie (tellen)

    – Aantal bezoekers (niet objectief te meten tenzij ze allemaal willen meedoen aan een uniforme meting; kan worden geregeld overigens!)

    – Aantal RSS- of email-abonnees (niet obejctief te meten)

    – Etc.

    Roept u maar wat de belangrijkste criteria zijn!


    28 oktober 2005 om 04:26
    Hardcopy

    PageRank en links zijn inderdaad objectief gezien belangrijke criteria. Aantal postings is ook een goede, omdat het de actualiteit aangeeft. Is ook weer objectief te meten trouwens. Met die criteria zit je al aardig in de goede richting.


    28 oktober 2005 om 04:29
    c.vdberge

    PR zegt te weinig imho. 1 link vanaf een site met een hoge PR en de andere site heeft ook een hoge PR (kijk maar naar UpStream, no offence, maar een PR 6 voor UpStream vertekend wel denk ik 😉 )

    het aantal bezoekers lijkt mij erg interessant evenals de RSS abonnees.

    Het zou trouwens zowieso erg interessant zijn om te proberen een uniforme manier van bezoekers tellen te slijten aan de marketing logs..

    ik zal zowieso meedoen met buzzresearch.nl (ook al is ie nog in opstart fase 🙂 )


    28 oktober 2005 om 04:46
    marcvg

    Belangrijkste criterium lijkt me de inhoud.

    En wat verstaan we onder marketing en communicatie?

    Frankwatching zegt zelf dat hij geen marketinglog is, toch wordt hij altijd genoemt. Evenals DC, wat volgens hen zelf een techblog is.


    28 oktober 2005 om 04:56
    MartijnvanOsch

    Mijn weblog is vooral een mix van reclame en fun. Toch zitten in de fun vaak ook concepten die bedrijven op ideeen kunnen brengen (tenminste dat hoop ik 😉 ).

    De frequentie waarmee geupdate wordt zou ik zeker meenemen (goed meetbaar) en de focus (minder goed meetbaar). Per weblog in kolommen of beschrijvend de kernmerken opsommen lijkt me ook goed (bijvoorbeeld: dagelijkse postings, focus tv-commercials, corporate blog).


    28 oktober 2005 om 05:07
    media

    Dank voor de tip Edward! Kende urltrends.com wel maar wist niet dat deze inmiddels zo uitgebreide analyses maakte. Top!


    28 oktober 2005 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!