Hoe gaat het eigenlijk met CU2?

Hoe gaat het eigenlijk met CU2?

Hoe gaat het eigenlijk met CU2?

In november 2003 trok jongerensite CU2 nog meer dan een miljoen surfers per dag. In januari 2005 nam newrulez (onderdeel ilse media) een meerderheidsbelang van 51% in CU2. Op dat moment telde de site 630.000 actieve gebruikers.

Henkjan de Krijger van punt.nl vraagt zich af wie er eigenlijk nog gebruik maakt van CU2. En als ik naar de trend in Alexa kijk dan heeft hij wel een punt. Het lijkt er op dat steeds meer gebruikers zijn overgestapt naar online communities als Hyves en web-log.nl. Voor de volledigheid heb ik in bovenstaande grafiek ook erolog.nl opgenomen omdat in juni 2005 de erotische weblogs zijn afgesplitst van web-log.nl.

Binnenkort toch maar weer eens een kop koffie gaan drinken met Chris de Waard om eens te kijken hoe het nu echt gaat met CU2.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • Wet van de grote getallen gaat hier op: je sluit je aan bij de club (al dan niet op uitnodiging van bekenden) met het grootste aantal 'gelijkgestemden", wat het nderwerp dan ook mag zijn. MySpace.com heeft bijvoorbeeld alleen nog Friendster in het kielzog, voornamelijk vanwege de sterke positionering van de laatste partij in het college-gebeuren (al veel minder bij highschool-studenten), terwijl het stikt van de community-initiatieven in de VS.
    Interessanter is om te weten waar nu de knip heeft gelegen: waarom raakte cu2.nl uit beeld en wat deden hyves.nl en web-log.nl beter? Welke functionaliteiten boden deze partijen die niet door cu2 werden geboden en waar bij de gebruikers blijkbaar wel behoefte aan was? Heb het antwoord niet, maar ben wel benieuwd!

    geplaatst op
  • Tsja...NewRules...Het doodgeboren kindje van Ilse. Zielig...
    Ik geef NewRules nog een jaar maar dan zijn ze volledig mislukt en stuk.

    geplaatst op
  • CU2 was een pionieer, een van de eerste social software sites. Als lid had je een eigen profiel en kon je anderen als vriendje aanmerken. De nieuwe generatie social software sites, zoals hyves, myspace en orkut gaan verder. Waarbij het voornamelijke verschil zit dat het echt sociaal wordt en er communities ontwikkeld (kunnen) worden binnen de sites.

    geplaatst op
  • @Lode: Het blijft inderdaad fascinerend waarom de ene community op een gegeven moment in is en de andere uit. Ditzelfde kan overigens ook gebeuren met Hyves en web-log.nl. Als het niet meer sexy genoeg is stappen gebruikers net zo makkelijk weer over naar een volgende community. Het is de kunst deze trend te signaleren en daar op tijd op in te spelen.

    @Hans: Lekker gefundeerde uitspraak; kun je ook nog iets zinnigs zeggen?

    geplaatst op
  • Ik ben ook wel benieuwd hoe sites als sugababes/superdudes.nl het doen in vergelijking met Cu2. Naar mijn idee zijn deze sites beter vergelijkbaar met cu2 dan bijvoorbeeld hyves, dat zich richt op wat ouder publiek en wat meer probeert te netwerken onder elkaar/met elkaar.
    sugababes zou ik dan eerder zien als directe "concurrent" en heeft er volgens mij meer voor gezorgt dat cu2 in populariteit af nam.

    geplaatst op
  • Dirk, ik had daar gisteren ook naar gekeken en opvallend genoeg laten ook sugababes en superdudes een vergelijkbare daling zien als cu2:
    http://www.alexaholic.com/www.cu2.nl+www.hyves.nl+www.sugababes.nl+www.superdudes.nl

    geplaatst op
  • Of wat te denken van http://www.funkybabes.nl erbij: (snel opkomende profielen site met al 100k leden)
    http://www.alexaholic.com/www.cu2.nl+www.hyves.nl+www.sugababes.nl+www.funkybabes.nl

    Afgezien van hyves, wat ook niet echt in dezelfde categorie valt, zit het dicht achter elkaar. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat suga- en funkybabes ook nog de mannelijke variant hebben die nu niet meegeteld wordt.

    geplaatst op
  • Persoonlijk denk ik dat cu2 niks meer te zeggen heeft. Op dit moment zijn de spelers in de profielensite wereld http://www.funkybabes.nl en http://www.sugababes.nl

    Zo zie ik dat Funkybabes in een korte tijd al meer dan 140.000 profielen heeft, en een nek aan nek race voert met andere profielensite's.

    geplaatst op
  • Michel, gezien de trafficprofielen liggen zowel funkybabes als sugababes nog achter op cu2.nl. Ik zal eens in de STIR-cijfers duiken voor betere schattingen.

    geplaatst op
  • Marco dit komt omdat Funkybabes nog geen jaar bestaat. Als ik in de geschiedenis van de site funkybabes bekijk, dan zijn ze 19 mei 2005 begonnen terwijl cu2 al ruim 5 jaar bestaat.

    Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat Funkybabes cu2 zal inhalen.

    Daarnaast attendeert wouter ons op het volgende:

    Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat suga- en funkybabes ook nog de mannelijke variant hebben die nu niet meegeteld wordt.

    geplaatst op
  • Ik denk dat een oorzaak ook het vernieuwde design is. Er wordt momenteel druk onderzocht wat nu DE succesfactor van Myspace is. Daar blijkt het non-design. Het ontwerp is een zooitje. Een grote rol te spelen. Cu2 was vroeger ook rommelig en lelijk. Het is nu te klinisch voor de kids denk ik..

    geplaatst op
  • Een stukje van Robert Scoble hierover:
    http://scobleizer.wordpress.com/2006/03/04/the-role-of-anti-marketing-design

    Ben benieuwd naar jullie meningen want bij mij gaat het er nog niet helemaal in en sta voor een mega redesign van punt.nl :)

    geplaatst op
  • @Henkjan: Er zijn twee stromingen in deze. De ene beweert inderdaad dat MySpace zo succesvol is omdat de gebruiker alle vrijheid heeft om zijn eigen MySpace vorm te geven (met als gevolg dat het een grote chaos is). De andere beweert juist dat dit binnenkort de ondergang betekent van MySpace en dat online communities zoals het Koreaanse CyWorld binnenkort MySpace in populariteit zullen voorbij streven.

    Toevallig vandaag een aardig artikel hierover op B2Day:

    (...) While MySpace is relatively open to modification and third-party functionality, Cyworld is a walled garden. But Cyworld’s look and feel is very attractive, whereas MySpace pages are often eye-numbingly awful. (...)

    Persoonlijk geloof ik dat de populariteit van MySpace z'n langste tijd heeft gehad en dat er inderdaad nieuwe online communities zullen ontstaan die weer meer structuur kennen. Chaos is even leuk maar als je op een gegeven moment niet meer de weg kunt vinden houdt het snel op.

    geplaatst op
  • Als je naar CU2 kijkt, dan valt op dat er erg weinig mensen ingelogd zijn.

    Van de ruim 500.000 profielen, zijn er meestal maar 100 á 500 ingelogged.

    geplaatst op
  • NewRulez gaat het zeker wel redden en CU2 was al gedateerd toen het nog bedacht moest worden. Werd zo groot omdat er simpelweg niets anders was.

    geplaatst op
  • @ Marco

    Dank voor de link.

    Ik denk dat Myspace gaat beklijven. Het is een ontzettend belangrijk medium voor bands geworden omdat het een heerlijk power 2 us gevoel geeft aan de muzikanten en er ook inderdaad nieuwe bands naarboven komen drijven. Die nog niet via de traditionele media werden gelanceerd.

    geplaatst op
  • Er zijn genoeg bedrijven in de periferie van MySpace die geld verdienen aan het 'pimpen' van het profiel door (re-)designs van profielpagina's aan te bieden. Uiterlijk vertoon is blijkbaar toch gewenst, maar niet door de gehele MySpace bevolking. Het omgekeerde speelt zich af bij CyWorld. Daar tel je alleen maar mee met een volledig aangeklede pagina inclusief persoonlijke ringtone. Wellicht zijn westerse communitysites gebaat bij een basis look & feel met wel aanwezige mogelijkheden tot uitbreiding. Interessant om te zien hoe CyWorld zich nu ontwikkelt in de VS en hoe MySpace voet aan de grond probeert te krijgen in Groot-Brittannië, beide met klonen van hun 'moeder'-site.

    geplaatst op
  • @ Lode

    Je noemt er op je weblog nog een paar die zijn geexporteerd inmiddels.
    Wat ik me afvraag: Kunnen dergelijke profiel - weblog - sites ook worden ingezet in een meer zakelijke omgeving. Maw is een community mogelijk waar er ook meer zakelijk georienteerde profielen zijn. Of is dat killing?

    geplaatst op
  • @Henkjan: zakelijke communities als LinkedIn en OpenBC (om er maar een paar te noemen) hebben al een profielpagina met diverse tools zoals agendabeheer, forum, zoekfunctionaliteiten, communicatiemiddelen (e-mail, skype), etc. Toch mist er iets waardoor ze zich vooralsnog niet echt hebben ontwikkeld tot communities als MySpace of CyWorld. Zie ook Waarom werkt online social networking niet?.

    Ik zou eigenlijk eens op zoek moeten naar een update maar hier vind je een overzicht van zakelijke communities.

    geplaatst op
  • @ Marco

    .... Toch mist er iets waardoor ze zich vooralsnog niet echt hebben ontwikkeld tot communities als MySpace of CyWorld. ...

    Er wordt niet uitgedaagd iets te genereren. Ik ken het artikel (1 There is nothing to do :) Het blijft bij het eenmalig een profiel invoeren. Er ontstaat geen conversatie wat je bij weblogs wel hebt. Daarom denk ik dat de weblog de netwerktool is en voor velen nog moet worden.

    Ben je door tags en andere vormen van structured blogging ook nog eens te vinden als expert van t een of t ander dan zijn weblogs ideale tools om ook een eerste zakelijk contact te leggen. Wat ik nu ook al veel doe.

    We zijn wel zo - opgevoed - dat zakelijk en prive heel gescheiden blijft anders is het niet 'professioneel' want natuurlijk nergens op slaat maar zo is het nu eenmaal. Daar moeten we aan wennen denk ik. Je ziet ook de amerikaanse a - list bloggers af en toe over de kids of een tv - serie posten. Zelf vind ik het wel fijn om iets meer over de mensen achter de blog te lezen.

    geplaatst op
  • Nee, "NewRulez gaat het zeker wel redden" is een gefundeerde uitspraak? Als je ook maar enig idee hebt hoeveel tijd en geld er in flops als Kaboem.nl of het recente shopgirl.nl zit dan zou je dat niet durven zeggen. Het enige wat NewRulez klaarspeelt is sites enigzins onderhouden voor de kinderbladen, de rest is ronduit tragisch als daar serieuze professionals aan werken. CU2 was lang de grootste tot NewRulez ongeveer 150 jaar na de lancering van alle andere profielensites eens besloot een nieuwe lay-out te gaan maken. Nice job! Flash ipv HTML! Hele nieuwe uitvinding: programmeurs!Nu hebben ze een leuke pedo/porno profielensite met een top-layout. De overige mensen, en tevens de totale verkoopbare doelgroep, zit op sugababes, partyflock en hyves.
    Als Shopgirl.nl de manier is om voort te bestaan, en als dat de tendens voor de toekomst is, en als daarvoor ook nog eens mensen in fulltime dienst betaald worden dan heb ik maar een tip voor NR: huur twee stundenjtes in voor een tientje per uur; die kunnen hetzelfde, doen er twee weken over ipv twee jaar, zijn creatiever en zetten wat meer neer dan een php-forumpje en een standaard wordpress uiterlijkje. End an bouwen ze ook nog eens vijf sites als shopgirl.nl per maand. NR en Ilse mogen zich wel eens flink achter de oren krabben en zich een heel klein beetje gaan schamen. Geldverspilling is ook in deze tijden nog steeds zonde.
    @Marco: lief doen voor je aandeelhouders kan altijd nog.

    geplaatst op
  • @henkjan, @marco,
    Een aantal zakelijke weblogs vervullen nu een BtoB community rol, zonder daarbij een kopie van MySpace.com te zijn of ooit te kunnen worden. Vraag is ook: wil je dat? Doelstellingen van 'beheerder' en 'gebruiker' zijn totaal verschillend. De één wil massa om advertenties te kunnen slijten, de ander wil: zichzelf profileren, andere gelijkgestemden vinden en vermaak. Tussen privé- en zakelijke gebruiker zit bovendien een wereld van verschil: je gaat hyves niet op om er zakelijk voordeel uit te halen, maar openBC wel (toch?). openBC komt qua functionaliteiten in de buurt van een MySpace (foto, uitgebreid profiel, toegang tot leden buiten je eigen netwerk), maar slaagt er niet in om de fora levend te houden en vermaak te bieden (anders dan de bijeenkomsten).

    Het gaat wat mij betreft bij LinkedIn en openBC ook niet zozeer om het aantal contacten (want die zaten als het goed is toch al in je eigen adresboek), maar meer om die relaties waar je niet veel contact mee hebt maar die je nu toch in de gaten kunt houden (hé, die en die is van job gewisseld) en vooral om de contacten van je relaties. Zit daar iemand tussen waarbij je geïntroduceerd kunt worden?

    Henkjan, je vraagt of een community mogelijk is met zakelijk georiënteerde profielen. Ja, ik (zei de gek) denk het wel, maar slechts op kleine schaal, bijvoorbeeld in een bestaande gebruikersgroep en via het beroemde smoelenboek op intranet. Daarbinnen is een gelijke verhouding van kennis 'geven en nemen' mogelijk, iets wat bij 'open inschrijving' op grote schaal snel verwatert.

    geplaatst op
  • Kortom, hoog tijd dat CU2 cs een fikse portie vernieuwing en creativiteit opdoen in de markt en iets brengen dat een stuk interessanter is dan de huidige concurrentie. Dood laten bloeden kan altijd nog....

    geplaatst op
  • Vraagje:
    Waarom is weblog / erolog wel opgenomen in het garfiek hierboven en punt niet? Juist bij een stuk als hierboven beschreven (Henkjan die een punt heeft) zou Punt toch leuk staan in de grafiek?

    geplaatst op
  • CU2 is in april 2000 van start gegaan. Inmiddels zo'n zes jaar geleden dus. Na een jaar of twee werd de site massaal ontdekt door, vooral, middelbare scholieren en daarna zag je een tendens dat zelfs steeds jongeren kids zich aanmeldden (11-12 jaar). Aan de bovenkant is de aanwas uitgebleven en dat is op zich niet zo verwonderlijk denk ik. Voor de wat 'serieuzere twintiger' is CU2 lange tijd te speels geweest en je hoort ook vaak van de iets oudere gebruikers dat ze CU2 'te jong' vinden. "Ik ben daar te oud voor dus ik heb m'n profiel verwijderd". Op zich niks mis mee, want de doelgroep 15-18 (en hopelijk in de toekomst toch ook weer wat groei aan de bovenkant) is helemaal geen verkeerde.

    CU2 mag dan misschien wat aan populariteit hebben ingeboed, vooral door het ontstaan van veel concurrentie, maar is nog steeds een flinke speler op de jongerenmarkt. De tijd dat we soms meer dan 4000 nieuwe aanmeldingen hadden mag dan achter ons liggen, het zijn er nog steeds honderden per dag en het totaal is al enige tijd redelijk stabiel iets boven de half miljoen en qua bezoekersaantallen laten we nu al die jaren nog steeds alle soortgelijke sites achter ons. De drempel om ergens een gratis profiel aan te maken is laag en dat gebeurt dus ook massaal. Daardoor kunnen nieuwe profielensites met enig gemak snel groeien tot een site van enige omvang. Maar vooralsnog leidt dat er niet toe dat gebruikers CU2 massaal de rug toe keren.

    Overigens laten allerlei 'stats' zich door de jaren heen niet goed met elkaar vergelijken, omdat ook de techniek zo is veranderd. Frameloos ipv frames, veelvuldig gebruik van AJAX enz. zorgen voor een vertekening van veel cijfers.

    Voordat Ilse-dochter NewRulez een belang nam in de site was het uiterlijk inderdaad nogal 'basic' om maar eens een understatement te gebruiken. De nieuwe look 'n feel was voor veel gebruikers dan ook best wennen (schrikken), maar die gewenning is er wel degelijk. De kritiek die er was vlak na de implementatie van het nieuwe design (waar overigens geen flash in wordt gebruikt op een enkele banner na) is inmiddels behoorlijk verstomd. Logisch ook, want op CU2 kan je nu veel meer 'customizen' dan vroeger en dat zie je ook steeds meer gebeuren. Het had gewoon even zijn tijd nodig.

    CU2 is wellicht wat laat ingesprongen op bepaalde ontwikkelingen, maar dat had zo zijn oorzaken. Niet om het goed te praten, maar bijvoorbeeld de brand
    (http://www.sleutelstad.nl/artikel/6747) die een jaar geleden ons pand in as legde heeft wel enige invloed gehad op het tempo waarmee we op gang zijn gekomen nadat drie maanden eerder NewRulez 'aan boord' kwam. Inmiddels heeft CU2 meerdere programmeurs die druk bezig zijn met een aantal flinke projecten. De ontwikkeling daarvan duurt nu eenmaal even, waardoor we niet altijd in staat zijn om om de haverklap nieuwe diensten te introduceren. Maar er gebeurt zeker weer van alles. Veel meer dan voor het NewRulez tijdperk, waarin we vanuit ons hostingbedrijf CU2 er toch een beetje bij deden.

    Recent heeft CU2 een muziekdienst gelanceerd (soft launch) waarbij bands hun eigen muziek kunnen laten horen. Dat is inderdaad vergelijkbaar met een dienst zoals ook het Amerikaanse Myspace aanbiedt, maar wat geeft dat. In Nederland was geen groot platform waar bands kunnen laten horen wat ze in huis hebben en nu is dat er wel. Daarmee richten we ons ook op een deels nieuwe doelgroep die mogelijk ook iets ouder is. Dus dat sluit ook prima aan bij onze plannen met CU2. De komende tijd zal deze dienst (CU2Music) verder worden 'aangekleed' en uitgebreid.

    Voor het komende jaar hebben we een stevige planning, waarin CU2 nog een aantal leuke nieuwe diensten zal lanceren. Hoe succesvol we daarmee zullen zijn, zal de toekomst moeten leren, maar in ieder geval zit er volop beweging in de tent en dat zal de komende maanden steeds duidelijker gaan worden.

    Kortom, CU2 is in mijn ogen alles behalve een gepasseerd station en we zullen er alles aan doen om dat de komende periode ook wat duidelijker naar buiten te brengen!

    geplaatst op
  • Heel goed Chris, laat de markt maar zien dat er nog leven in CU2 zit. Maar, we zullen het kritisch blijven volgen ;-)

    geplaatst op
  • @Chris
    Bedankt voor de uitgebreide reactie. Goede voorbeeld van hoe te reageren op weblogs.

    Wat gaan jullie verder doen aan de lage aantal ingelogde gebruikers en de verslechterende naamsbekendheid en merkwaarde van CU2?

    geplaatst op
  • @Arash

    Ik denk niet dat CU2 een probleem heeft met de naamsbekendheid, maar meer een imago-probleem. Ik hoor toch vaak dat CU2 een site is voor 'breezer....jes' waar niet iedereen zich thuisvoelt. Overigens staat CU2 daarin niet alleen, want ik hoor dezelfde opmerkingen over SB/SD.

    Over het aantal ingelogde gebruikers kan ik een drietal dingen zeggen. 1. We hebben vorige week het inlogsysteem eengepast, zodat gebruikers ervoor kunnen kiezen voortaan automatisch ingelogd te zijn als ze de site bezoeken. 2. Er zal steeds meer (extra) functionaliteit op CU2 bijkomen, waarvoor je ingelogd moet zijn om volwaardig mee te kunnen doen. We hopen daarmee te stimuleren dat mensen vaker inloggen. Vooral omdat, eenmaal ingelogd, de drempel lager is om bepaalde acties te ondernemen en daar ligt onze focus momenteel. Zorgen dat de grote groep bestaande gebruikers (zo'n 505.000) actiever wordt op de site. Als 3e en laaste punt zou ik de opmerking willen maken dat het maar de vraag is of de huidige aantallen ingelogde gebruikers zo slecht zijn. Ik kan het momenteel alleen vergelijken met een site die qua doelgroep en omvang groter dan CU2 beweert te zijn, maar die lijken met onrealistische en foutieve aantallen te werken. Als ik zie dat er op een bepaald moment 20.000 gebruikers online zijn (dat is iets anders dan ingelogd) en ik zie al op de vierde overzichtspagina (dus bij 200 online gebruikers) dat eenmaal daadwerkelijk aangekozen profielen de status 'offline' hebben of zelf niet meer bestaan, dan kan je gerust hele grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de gecommuniceerde cijfers. Een gevoel dat wordt versterkt door de openbare bezoekersaantallen die door derden worden bijgehouden of onderzocht. Daar komt CU2 al jaren als enige 'profielensite' naar voren.

    geplaatst op
  • Ah, je geeft dus toe dat het een stuk lastiger werd toen NewRulez het roer over nam?
    I rest my case.
    NewRulez kopen iemand? Opheffingsuitverkoop...

    geplaatst op
  • Wat zegt Alexa.com nou eigenlijk? Zijn die gegevens echt betrouwbaar?

    Mijn mening is dat dit niet echt zo is. Ik kan je melden dat 9292ov.nl in de laatste 18 maanden in reach verdubbeld is maar volgens Alexa is de reach al jaren hetzelfde.....

    Wellicht dat het een trend waargeeft, maar in mijn geval een foutieve. Ik vertrouw meer op mijn dure statistiekenprogramma dat netjes iedere paginatelt, dan Alexa.

    Maar als anderen een andere ervaring/mening hebben, hoor ik het graag :-)

    geplaatst op
  • Volgens mij zegt alexa helemaal niks. Daarnaast merk ik dat http://www.funkybabes.nl http://www.funkyhunks.nl een flinke groei doormaakt. Schijnbaar trekt gratis jongeren aan, en dit verklaat volgens mij het succes van funkybabes.

    geplaatst op
  • ilse media heeft inmiddels definitief afscheid genomen van new rulez (waaronder CU2):
    http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2877218

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.