Hoe Spaces van hype, naar trend, naar duurzaam model ging
In 2008 staat de wereld op de rand van een financiële meltdown. Notabene op de dag dat de Lehman Brothers failliet gaat, besluit Martijn Roordink de allereerste locatie van Spaces te openen. Heeft hij altijd zo’n goed gevoel voor timing?
Martijn Roordink is mede-oprichter van prime office brand Spaces. Spaces, een omgeving waar partijen een ruimte kunnen huren voor werk of een meeting, richt zich op een specifieke doelgroep die hoogwaardig, professioneel, MKB, assertief, direct en service-gericht ingesteld is. “We willen een werkomgeving creeren waar je je echt heel prettig voelt. Toen we startten, hebben we aangegeven: Ik wil een top kopje koffie, ik wil dat het er mooi uitziet, en dat het voelt als een soort van thuiskom-basis.”
“Er werd gedacht dat Spaces een hype zou zijn”
“Het leuke van ondernemen is de uitdaging zoeken. Als je dan toch een statische wereld – zoals die van vastgoed – wil veranderen, begin dan maar op de slechtste dag ooit van de vastgoedwereld. Ondanks de vele vraagtekens van onze partners om op dat moment te starten, stonden we erg stevig in onze schoenen, door ons sterke verhaal. Er werd gedacht dat Spaces een hype zou zijn. Maar we gingen van hype, naar trend, naar een duurzaam model. Iedereen wil vastigheid. Die vastigheid zit niet in termijn, maar in waar je je thuis voelt en waar je denkt dat je fijn kan werken. Spaces is een brand die wereldwijd uit te rollen is”, aldus Roordink.
Op het moment is concurrent WeWork in opkomst: de aanstaande beursgang en de positie van oprichter Adam Neumann zorgt voor wat reuring. Hoe kijkt Roordink hier tegenaan? “Wat jaloersmakend is, is die Amerikaanse branding filosofie. Zij zijn natuurlijk wereldkampioen in marketing, branding en growth. Wij in Nederland zijn het tegenovergestelde, we vinden dat iedere winkel z’n eigen centjes moet verdienen. Dat is een conflict in het model.”
Nieuwsgierig naar de ambities van Martijn Roordink en Spaces? Kijk de hele aflevering: