Hoe Snapchat verwacht gebruikersaantallen te boosten

Hoe Instagram vol inzet op Reels als videovorm, hoe de nieuwe app BeReal binnen korte tijd enorm populair is geworden en.... hoe Snapchat verwacht de gebruikersaantallen te boosten.

9 augustus 2022, 07:00 2238 x gelezen

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen we vanuit SDIM maandelijks de meest belangrijke veranderingen. In deze update lees je meer over hoe Instagram vol inzet op Reels als videovorm, hoe de nieuwe app BeReal binnen korte tijd enorm populair is geworden en hoe Snapchat verwacht hun gebruikersaantallen te boosten. Lees daarnaast over vier spiksplinternieuwe features voor Instagram, LinkedIn en Facebook.

Instagram zet vol in op videoformat Reels

Dat Instagram stiekem afkijkt bij het succes van TikTok, is natuurlijk geen geheim. Zo lanceerden zij vorig jaar Instagram Reels: een contentformat binnen het platform wat verdacht veel lijkt op TikTok-video’s. En dat bleek geen slechte move. De snelle, speelse en bovenal creatieve video’s zijn op Instagram een hit. Het is zó succesvol dat Instagram nu aankondigde om volledig in te zetten op deze videovorm. Daarom wordt Reels binnenkort de énige videosoort die het platform aanbiedt. Dit betekent niet dat iedere video een dansje, parodie of liedje hoeft te zijn. Volgens Instagram is het voornamelijk zo dat gebruikers vanaf nu altijd kunnen werken vanuit de Reels-edittool.

Daarnaast voegt het platform nog meer functionaliteiten toe aan Reels, zoals stickers, templates, dual camera’s en nieuwe formats voor remixes. Ook is het sinds deze maand mogelijk om Reels te boosten. Hiermee promoot je het bericht via advertising om zo meer bereik te genereren. Let wel op, de Reel mag dan niet langer zijn dan 60 seconden.

Eerder kondige Instagram al aan te testen met fullscreen content: video’s die het hele scherm innemen. Dit zou volgens marketingtermen meer immersive en dus meeslepend moeten zijn. Maar het is tevens een stap dichterbij het nabootsen van het succes van TikTok. Een kritische vraag is dan ook: hoe ver gaat het platform in het namaken van een andere app en verliest het daarmee niet zijn unieke positionering? De toekomst zal het leren.

social media update juli uitbreiding reels

Instagram test Notes en 4:5 feed

We blijven nog even bij de populaire app Instagram. Want naast de Reels-ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen, experimenteert de app met nog meer nieuwe features. Zo test de socialmediagigant op dit moment met Instagram Notes: een nieuwe feature waarbij het mogelijk is om korte berichten te sturen naar een geselecteerde groep, zoals vrienden of volgers. Notes zouden dan terug te vinden zijn in het Direct Messaging scherm boven de bestaande berichten. Hier kan men kleine (nieuws)berichten, updates of aankondigingen delen.

Daarnaast experimenteert Instagram met een nieuwe profielfeed. Waar de foto’s en video’s op een profiel nu bestaan uit de vertrouwende vierkante vorm, test het interface team nu een profielfeed waarbij deze bestaan uit het formaat 4:5. Dit is een een verticaal beeldformaat. De eerste geluiden van marketeers en creators waren nog niet razend enthousiast. Niet elk beeld leent zich voor een verticale uitsnede. Daarnaast biedt de vierkante sizing van 1:1 een mooi voordeel; logo’s of teksten kunnen boven het snijvlak geplaatst worden, waardoor deze tijdens het scrollen wél zichtbaar zijn, maar op het profiel niet. Of Instagram deze nieuwe 4:5 feed uiteindelijk uitrolt, is nog even afwachten.

Nieuwe app BeReal wint aan populariteit

Waar Instagram juist van afstapt van hun Unique Selling Point; foto’s delen, ziet een nieuwe speler op de markt juist kansen. De relatief nieuwe, Franse app BeReal vraagt gebruikers op verschillende tijdstippen een foto te maken van zichzelf én omgeving. Wanneer de melding komt, dat weet de gebruiker nooit. Vervolgens heeft iemand 2 minuten om een foto te maken en te delen met zijn of haar vrienden. BeReal bestaat al sinds 2020, maar maakt nu in 2022 pas een groeispurt door. Wat de app uniek maakt, is dat gebruikers aangemoedigd worden om échte, eerlijke foto’s te maken van zichzelf en hun leven. Dit zonder filters, bewerkingen en geregisseerde poespas. Een welkome, verfrissende wind als je het ons vraagt. Maar is het een hype óf een blijvertje?

social media update juli 2022 - LinkedIn lanceert Bedrijfsmanager

LinkedIn lanceert Bedrijfsmanager

In de social media update van vorige maand kondigden we het al aan: de komst van LinkedIn Bedrijfsmanager. Deze maand werd de nieuwe tool daadwerkelijk uitgerold. Een goede professionaliseringsslag van het platform. Daar waar het voorheen noodzakelijk was om een persoonlijk account te koppelen aan een LinkedIn-pagina en het beheer dus ook gelinkt was aan een privéprofiel, is het sinds deze maand mogelijk om advertenties te beheren via een bedrijfsmanager. LinkedIn Business Manager is dus een gecentraliseerd platform waaruit advertentieaccounts, doelgroepen en pagina’s beheerd kunnen worden Vooral voor onlinemarketingbureaus is dit een grote verbetering. Maar ook voor iedereen die meerdere pagina’s beheert. Bij SDIM zijn wij dan ook blij met deze mooie ontwikkeling!

social media update juli 2022 - Facebook lanceer Facebook Non-profitmanager

Facebook introduceert speciale tool voor non-profitorganisaties

Vanaf nu kunnen non-profitorganisaties hun dagelijkse Facebook-activiteiten managen vanuit een nieuwe tool: de Non-profitmanager. Dit is een interface die speciaal voor non-profitorganisaties gebouwd is. Binnen deze nieuwe feature kunnen organisaties snel toegang krijgen tot meer inzichten op het gebied van donatierapporten, fondsenwerving, veelgestelde vragen en nog meer. Daarnaast komen meldingen op een centrale plek binnen, ontvangen organisaties aanbevolen acties voor meer vaart in de fondsenwervingcampagnes en zijn interacties met betrokkenen en donateurs beter gestroomlijnd.

Werk jij bij een non-profitorganisatie? Check eerst of de organisatie voldoet aan de vereisten voor toegang tot de Non-profitmanager. Zet indien nodig het account over. Vervolgens vind je de nieuwe interface via het bladwijzermenu of vind de Non-profitmanager vanuit het professionele dashboard onder ‘Uw Tools’ of ‘Tools om te proberen’.

Snapchat lanceert desktopversie van app

Na meer dan 10 jaar actief te zijn als socialmediakanaal, lanceert Snapchat nu eindelijk een desktopversie van de app. De reden hiervoor is waarschijnlijk de grote toename van videobellen. Door een desktopversie beschikbaar te maken, wordt het zo eenvoudiger om ook op andere gebruiksmomenten de app in te zetten. De nieuwe desktopversie van de app focust zich voornamelijk op chatfuncties en en videobellen. Zoals je van de app gewend bent, verdwijnt ook hier na 24 uur het gesprek. Uiteindelijk verwachten we ook een uitrol van lenzen en andere features.

Hopelijk draagt deze uitbreiding bij aan een toename van het gebruik van Snapchat. Iets wat de app goed kan gebruiken. Snap, het bedrijf achter Snapchat, leed namelijk deze maand (juli 2022) enorm verlies. Het bedrijf raakte in één klap 25% van de waarde kwijt. Een reden hiervoor is dat bedrijven minder adverteren op dit platform. De app probeert nu te zoeken naar nieuwe verdienmodellen, zoals abonnementen via Snapchat+.

We gaan zien of deze nieuwe ontwikkelingen bijdragen aan een verbeterde positie voor Snapchat. De uitrol van de desktopversie zal in elk geval geleidelijk verlopen en ook voor alle gebruikers mogelijk zijn. Niet enkel voor abonnementhouders. Wel is de nieuwe extensie voorlopig alleen beschikbaar via Chrome.

social update juli 2022 - Facebook introduceert chronologische feed

Ook Facebook komt met chronologische feed

Eerder rolde Meta, het bedrijf achter socialplatformen Instagram en Facebook, de chronologische feed al uit voor Instagram. Maar nu volgt ook het populaire platform Facebook. Deze chronologische feed heeft een eigen feature gekregen, namelijk: Feeds. Wanneer men in de menubalk klikt op Feeds, komen ze in een nieuwe gebruikersomgeving. Hierbij kunnen mensen filteren op verschillende elementen: vrienden, pagina’s, groepen en favorieten.

Door op een van deze filters te klikken, krijgt de Facebook-gebruiker berichtgeving in die categorie op chronologische volgorde te zien. Hiermee geeft het bedrijf de gebruiker de controle terug over de gebruikservaring; het is een manier om het algoritme te omzeilen. Mark Zuckerberg zegt dat Facebook daarmee gehoor geeft aan ‘een van de meest gevraagde functies’.

Rosanne Bos
Content Marketeer bij SDIM Online Marketing

Rosanne is content marketeer bij SDIM Online Marketing. Binnen deze rol specialiseert zij zich richting social media. Van social strategieën, social copywriting, template design en banner development voor social ad campagnes: het valt allemaal onder haar takenpakket. Hierbij streeft Rosanne naar het beste resultaat passend bij de concrete doelen en de fase waarin de te bereiken customer zich bevindt. Dit doet zij voor veel verschillende opdrachtgevers. Het klantportfolio van SDIM loopt namelijk uiteen: van MKB, tot goede doelen en internationale organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!