Het verschil tussen mond-tot-mond en adverteren
De Word of Mouth Marketing Association (WOMMA) heeft sinds een maand een eigen weblog waar bekende namen uit de blogosfeer als Gary Stein (Jupiter Research) en Pete Blackshaw (Intelliseek) aan mee werken. De afgelopen weken heeft John Moore (Brand Autopsy) een serie illustraties gemaakt dat het verschil aangeeft tussen mond-tot-mond vs adverteren. Leuk!
De traditionele manier wordt inderdaad niet meer geaccepteerd door onze samenleving. Na de komst van TALPA is het doodspammen van de kijkende consument een van de ergste ergernissen op het gebiedt van tv kijken.
Mond-tot-mond (buzzmarketing) is veel effectiever en er schuilt veel meer kwaliteit achter omdat bevindingen daadwerkelijk met eigen ogen zijn aanschouwt.
Als we het hiermee allemaal eens zijn, dan verwacht ik nogal wat vuurwerk in marketingland. Voor marketeers een ander denkpatroon. Voor de consument wordt het nog veel moeilijker… alle marktleiders maken wel gebruik van advertising. Ik denk dat een denkpatroon makkelijker te veranderen is dan een consumptiepatroon. Maar met wilskracht is alles mogelijk! Ook voor consumenten zoals U en ik!