Het potentieel van SMS

19 juli 2005, 16:49

Ruim 1,3 miljard mobiele telefoons, 600 miljard SMS berichtjes per jaar met een geschatte omzet van 30 miljard dollar. Indrukwekkende cijfers die volgens Venturo een indicatie geven voor de uiteindelijke omzetpotentie van SMS.

Nu ben ik zelf niet zo’n voorstander van commerciele berichten via SMS (push), ik geloof zeker wel in de mogelijkheden van SMS waarbij de gebruiker in control is (pull) en blijft (maar al te vaak is aanmelden eenvoudig maar het afmelden een drama). Eenmalige vraag (van gebruiker) en aanbod (van adverteerder) via SMS dus. Maar hoeveel succesvolle toepassingen hebben we hier nu van gezien?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Dank voor de links Bas. Enig idee hoe groot die markt nu is voor Nederland?


    19 juli 2005 om 18:23
    patrick de Laive

    Marco, ik geef je helemaal gelijk wat betreft je push pull verhaal, maar ik denk dat het nog sterker is. Volgens mij is er een grote behoefte bij bedrijven om via sms te communiceren met potentiele consumenten (via pull) en zijn consumenten bereid die content te ontvangen echter niet als men ervoor moet betalen. Dus eenmalige vraag per sms en betaald door het bedrijf.

    Hoe groot zal die markt eigenlijk zijn? en welke toepassingen zou je daarbij kunnen verzinnen?


    20 juli 2005 om 05:40
    patrick de Laive

    Marco, hoop dat je gelijk hebt.

    Als ik een primeur voor je heb ben je de eerste…

    Waar kan dat naartoe?


    20 juli 2005 om 13:59
    media

    Patrick: emails kunnen altijd naar info-at-marketingfacts.nl. Ben benieuwd!


    20 juli 2005 om 14:08
    patrick de Laive

    beste Jurjen,

    wat betreft je punten hierboven:

    1. Klopt, maar moet een boodschap niet altijd kort en bonig zijn? anders ben je de consument kwijt. Jongeren zijn niet anders gewent dan kort en bondig te sms-en. De marketeer moet wel creatief zijn.

    2. Inderdaad geen leesbevestiging, maar ik ken niemand die ooit slechts 100 van de 160 tekens heeft gelezen

    3. het is duurder dan e-mail, dat staat voorop. Het grote voordeel is, dat het gelezen wordt waar iemand ook is. En de sms-diensten waar ik over praat daar vraagt de consument gericht om, er is dus geen “waste” van informatie. iemand kan on-demand informate opvragen of reageren. De effectiviteit zal dan hoger liggen dan bij email (push) marketing.

    4. gebruiker bepaald of er contact is, dus nvt

    smsprofit 🙂 ja dan heb je er ook wel eentje te pakken

    Ik denk dat de sms-service marketing nog in de kinderschoenen staat en dat het voornaamste probleem is dat het opstarten van een eigen sms dienst veel te veel kosten met zich meebrengt voor MKB, waardoor we nu alleen maar met die Jamba en Idols troep opgescheept zitten.

    Ik geloof ook in innovatieve SMS-dienstverleningen ik denk ook dat er na verloop van tijd concurrentie komt van GPRS / EDGE / UMTS diensten. Dat wil echter niet zeggen dat we niet eerst die fase van SMS moeten doorlopen en producten moeten ontwikkelen (en gebruiken).

    Volgens mij zij u ook niet: “Internet over de kabel, dat gaat 20 keer zo snel als internet over de telefoon en het komt er zeker binnen nu en 4 jaar aan… Dan wacht ik even met een internetaansluiting tot de kabel er is…”

    Ik hoop dat er binnenkort diensten komen die al uw twijfels wegnemen (hou mediafact in de gaten).

    Patrick


    21 juli 2005 om 05:55
    Jurjen Koopmans

    @Patrick. Ik zal mediafact.nl zeker in de gaten houden… en hoop niet dat de consolidatie van de Nederlandse telecommarkt (‘KPN eet Telfort op’) de opkomst van het MKB op de SMS-markt zal remmen. Want hoe meer conculega’s hoe meer vreugd. Toch?

    Gelukkig dat het ook mogelijk is om via buitenlandse providers / SMS-servers te werken, waardoor men niet volledig afhankelijk is van de Nederlandse telecommarkt.

    Ook vind ik dat SMS-dienstverleners behalve referenties (daar staan hun sites wel vol mee) wel wat meer mogen vertellen over wat ze hebben bereikt met hun campagnes. (hoeveel gebruikers?, Hoeveel tijd besteed een gebruiker aan één SMS?, Wat doen gebruikers met de informatie of wat doet de informatie met de gebruiker (bv. meer verkoop product X, meer bezoeken aan evenement Y)? Ik denk dat veel bedrijven daarvoor gevoelig zijn en eerder gaan nadenken over het introduceren van een eigen SMS-dienst.

    Momenteel heeft ‘SMS marketing’ 262 Nederlandse hits in Google. Hoeveel zullen dat er zijn als SMS marketing te grote voeten krijgt voor haar kinderschoenen?


    21 juli 2005 om 19:00
    Joris Keeman

    Ik geloof ook niet zo in producten als SMS profit. Echter zie ik wel een toename van SMS dienstverlening (mooi woord!). Kappers en tandartsen die herinneren voor een afspraak. Met diensten als http://www.budgetsms.net is het ook een kleine moeite om dit soort dienstverleningen aan te bieden voor bedrijven.


    8 maart 2012 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!