Help! Nieuwe pagina’s worden niet geïndexeerd!

Veel tijd en inkomsten investeren in nieuwe content voor op de website? Dan is het wel belangrijk dat deze nieuwe pagina's ook worden geïndexeerd door de zoekmachines.

27 september 2022, 09:15 1835 x gelezen

In dit artikel lees je wat het probleem is en hoe jij of een online marketing bureau dit probleem kan oplossen. Stel je voor, je hebt een groot bedrijf met een uitgebreide website waar veel content op staat. De afgelopen jaren hebben veel mensen namelijk tegen je gezegd dat je je meer moest gaan focussen op het online gedeelte. Vervolgens heb je een online marketing bureau ingeschakeld of heb je medewerkers in dienst die deze taken uitvoeren.

Na enkele dagen ontvang je een uitgebreid marketingplan en wat blijkt. Er moet vol op content ingezet worden, want dan doen de concurrenten ook. Met goede content kun je namelijk goed gevonden worden in de zoekmachines en zal je meer bezoekers naar jouw website of webshop krijgen.

Zoals je waarschijnlijk al wel kunt inschatten gaat dit het nodige geld kosten, maar dat is het natuurlijk meer dan waard voor op de lange termijn. Natuurlijk moeten deze nieuwe pagina’s dan wel opgepakt worden door de zoekmachines en dat wordt steeds lastiger.

Pagina’s in zoekmachines: Waarom het nu lastiger is

Werk jij de afgelopen maanden veel tijd gestopt aan het uitbreiden en verbeteren van jouw website of webshop? Dan hoop je hier natuurlijk ook het resultaat van te kunnen zien, maar de afgelopen tijd zien we dat het resultaat steeds langer op zich laat wachten. Het wordt namelijk steeds moeilijker om nieuwe pagina’s snel te laten indexeren in Google. In sommige gevallen kan dit soms wel tot enkele maanden duren.

Er zijn eigenlijk een aantal redenen dat zoekmachines als Google jouw pagina’s niet indexeren. Zo zijn er de afgelopen jaren gigantisch veel nieuwe websites bijgekomen en om die te indexeren heeft Google aardig wat tijd nodig. Zeker wanneer het gaat om echt nieuwe websites zal Google niet binnen enkele weken je website indexeren. In dit geval mag je je eerst gaan bewijzen. Heb jij een grotere website met al enige autoriteit? Dan komt het vaak voor dat nieuwe pagina’s niet of erg traag wordt geïndexeerd.

Waarom is dit een probleem?

Wanneer je binnen een groot bedrijf werkt als online marketeer krijg je in vrijwel alle gevallen een online marketing budget. Dit budget kun je vervolgens met jouw afdeling gebruiken om meer uit de website of webshop te halen. Denk bijvoorbeeld aan een betere zichtbaarheid met advertenties, nieuwe content op de website voor meer bezoekers en uiteindelijk met als doel natuurlijk meer omzet genereren.

Nieuwe content laten schrijven of bestaande content laten optimaliseren brengt een hoop tijd en kosten met zich. Als dit vervolgens niet opgepakt wordt door de zoekmachines zit met een probleem, want waarschijnlijk zal jij moeten verantwoorden wat er met het marketingbudget gedaan is en wat dit heeft opgeleverd. Als de pagina’s dan niet worden opgepakt komen er geen nieuwe bezoekers uit en zal de omzet ook niet stijgen.

Wat kun je hier tegen doen?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen wanneer je merkt dat nieuwe pagina’s op jouw website niet worden geïndexeerd. Hieronder heb ik een aantal punten opgenomen die je zeker eens onder de loep kunt nemen.

1. Gebruik Google Search Console

Natuurlijk moet je Google laten weten van het bestaan van je website. Google Search Console is in dit geval een super handig systeem. In dit systeem kun je namelijk erg veel data van jouw website inzien. Zo kun je onder andere de volgende punten bekijken:

  • Hoeveel vertoningen en klikken krijgen pagina’s
  • Welke pagina’s zijn wel en niet geïndexeerd
  • Hoe functioneren de pagina’s
  • Hoe staat de site vitaliteit ervoor
  • Wat is het gebruiksgemak op mobiele apparaten

Dit is erg waardevolle informatie, maar daarnaast kun je nieuwe url’s op de website ook aanbieden in Google Search Console. Je geeft hiermee eigenlijk een seintje aan Google dat er een nieuwe pagina is toegevoegd of dat een bestaande pagina is gewijzigd. Wanneer je werkt met een online marketing bureau zal Google Search Console voor jou al actief zijn.

2. Interne links

Zoekmachines houden van linkjes. Via deze linkjes vormt jouw website namelijk een soort spinnenweb en daar zijn de crawlers van, bijvoorbeeld Google, erg blij mee. Door zo’n spinnenweb kunnen ze eenvoudig pagina’s op jouw website vinden en deze eenvoudiger indexeren.

Bij het plaatsen van een nieuwe pagina wordt er wel gedacht over naar welke pagina’s op de website het beste gelinkt kan worden, maar wordt er ook gekeken naar welke, als bestaande pagina’s, kunnen linken naar de nieuwe pagina? Google komt vaker op pagina’s die al geïndexeerd zijn. Wanneer er daarom van een geïndexeerde pagina een linkje naar een niet geïndexeerde pagina staat is de kans groter dat zoekmachines deze nieuwe pagina opnemen.

3. Backlinks

Backlinks zijn links vanaf externe bronnen die verwijzen naar jouw website. Deze zijn erg waardevol, omdat ze veel kracht kunnen doorgeven. Vooral wanneer de linkjes afkomstig zijn van grote en bekende websites of webshops.

Wanneer je een online marketing bureau ingeschakeld is linkbuilding naast SEO een van de meest gebruikte tactieken om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Door meer autoriteit op te bouwen met een website zal Google vaker jouw website crawlen en dus sneller nieuwe pagina’s vinden en indexeren.

Indexnow: Sneller pagina’s indexeren

Naast bovenstaande mogelijke oplossingen zijn er natuurlijk nog een aantal andere oplossingen. Een van deze oplossingen is IndexNow. IndexNow is een open-source protocol dan in oktober 2021 in aangekondigd door Microsoft Bing. Sinds juni 2022 maken de zoekmachines Microsoft Bing, Yandex en Seznam gebruik van het IndexNow protocol. Het protocol stelt website eigenaren en online marketeers in staat om nieuwe content sneller te laten indexeren bij deze zoekmachines.

Simpel gezegd verstuurd IndexNow een ping naar zoekmachines wanneer er een nieuwe pagina is toegevoegd, aangepast of is verwijderd. IndexNow probeert met deze methode van indexeren de algehele efficiëntie van het internet te verbeteren. Het voordeel voor jou is dat aanpassingen aan jouw website sneller worden opgepakt door de zoekmachines.

Maakt Google gebruik van IndexNow?

Google is op dit moment de grootste en meest gebruikte zoekmachine. Het is daarom belangrijk om te weten of ook hun gebruik maken van het IndexNow protocol. Nadat Microsoft Bing en Yandex IndexNow hebben aangekondigd heeft Google laten weten dat ze ermee gaan testen.

Tot op heden heeft Google hier verder eigenlijk weinig over gezegd. Echter merk ik, met verschillende websites, dat IndexNow ook kan bijdragen aan het indexeren van nieuwe pagina’s in Google.

Na het installeren van IndexNow op deze websites heb ik alle pagina’s aangeboden die al meerdere weken stonden op “Niet geïndexeerd”. Binnen 24 uur na het aanbieden van deze url’s was meer dan de helft ook in Google geïndexeerd. Binnen een week waren alle url’s zelfs geïndexeerd.

Is IndexNow de moeite waard?

Zoals je hebt gelezen zijn er verschillende methodes om nieuwe pagina’s op jouw website of webshop sneller te laten indexeren. Wanneer je bovenstaande punten al goed gebruik maakt is het zeker interessant om eens met IndexNow aan de slag te gaan. Wanneer je jouw website of webshop zelf in beheer hebt kun je hier zelf een naar kijken. Voor WordPress is er bijvoorbeeld een gratis IndexNow plugin van Microsoft Bing.

Beheert een online marketing bureau jouw website? Dan zullen zij dit voor jou kunnen oppakken. Eventueel kun je eens vragen of ze hier al gebruik van maken, want het is een relatief nieuw systeem.

Tim Gerrits is de eigenaar van nolimitwebdesign.nl en helpt startende ondernemers bij het maken van hun eigen website of webshop. Daarnaast beschikt hij als online marketeer over de nodige kennis om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Neem eens een kijkje op Nolimitwebdesign.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!