Hans Stegeman (Triodos) over hoe technologie onze economie stimuleert

10 mei 2020, 07:00

In de huidige crisis wordt het schrijnend duidelijk dat onze economie afhankelijk is van een breed scala aan factoren. Onder andere de drijvende kracht van data en de mogelijkheden van AI maken het speelveld voor economen lastig. Zijn er manieren om deze factoren beter in kaart te brengen? Digital Waves spreekt er over met Hans Stegeman van Triodos Investment Management.

Stegeman ziet als Head of Investment Analysis and Economics de invloed van innovaties van dichtbij en weet te vertellen hoe marktbewegingen worden ingeschat. In het gesprek komt naar voren hoe nieuwe technologieën worden beoordeeld door beleggers. Heeft de technologie een maatschappelijke betekenis, zien mensen er het nut van in? Veel van deze vragen zijn nodig om de impact op onze economie te kunnen bepalen.

“Ziet men het nut van technologie?”

Dit is nodig omdat technologie op veel vlakken de koers van onze samenleving bepaalt. Onder andere met invloeden op onze welvaart, het rendement van arbeid en de algemene levensverwachting. Daarom is het van belang vanuit verschillende perspectieven te kijken naar de implicaties die een ontwikkeling kan brengen. Door echter enkel te kijken vanuit economisch oogpunt, is het moeilijk in te schatten hoe breed de impact kan zijn.

Nieuwe technologie doorzien

Een goed voorbeeld is de stoommachine: in de desbetreffende tijd had niemand verwacht dat deze technologie de start van een nieuw tijdperk zou inluiden. De eerste toepassingen waren namelijk ontworpen naar het design van een koets. Uiteindelijk, bij het creëren van de trein, duurde het een aantal iteraties voordat er ook wagons achter geplaatst werden. Mensen zijn simpelweg niet in staat om direct alle mogelijkheden van een nieuwe technologie in te zien.

“Er komen nieuwe stoommachines”

Kijkend naar de hedendaagse ontwikkelingen geeft Stegeman aan dat er nieuwe ‘stoommachines’ aankomen. Hij denkt zelf dat we dit moeten zoeken in elektrificatie en het inzetten van data en Artificial Intelligence. Vooral de laatste technieken zullen onze manier van werken voorgoed veranderen: gestandaardiseerde en repetitieve handelingen kunnen worden geautomatiseerd. Dit zal echter niet direct voor veel werkloosheid zorgen, banen als kapsels knippen of huizen schoonmaken zijn nog niet klaar voor automatisering. Echter, in de synergie met onze veranderende samenleving, zullen nieuwe banen gaan ontstaan.

Dit is de eerste editie van Digital Waves op Marketingfacts. Wil je de hele podcast met Triodos-econoom Hans Stegeman beluisteren? Klik dan hier.

Anisha Sivakumaran
Projectmanager bij Digital Waves

Digital Waves is dé business-podcast, waarin Marcel Bamberg in gesprek gaat met ondernemers, innovators, investeerders en specialisten uit het Nederlandse bedrijfsleven. Support en volg ons via Spotify, Apple, Soundcloud en YouTube. Digital Waves is een initiatief van Node1.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!