Écht aandacht verdienen met het Verdiende Aandacht Canvas

Zo verdien je aandacht wel (8/8)

Écht aandacht verdienen met het Verdiende Aandacht Canvas

Aandacht is door de toenemende digitalisering en fragmentatie van media schaarser dan ooit. Mensen willen hun aandacht wel geven aan merken, maar dan willen zij wel in ruil iets voor terug. Wij geloven daarom dat aandacht de nieuwe valuta is. We geven het uit, we verdienen het en soms verliezen we het. Reden genoeg voor ons om in het fenomeen aandacht te duiken: hoe werkt aandacht? En hoe kunnen merken op een constructieve én relevante manier aandacht verdienen?

Samen met prof. dr. ir. Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we een grootschalig onderzoek naar aandacht, waarbij we onderzochten welke factoren het verkrijgen van aandacht kunnen voorspellen. In de aandachtreeks op Marketingfacts introduceerden we de verschillende aandachtstrekkers die bewezen effectief zijn in het genereren van aandacht: door met Hulp het leven van mensen makkelijker te maken, met Emotie hun gevoel te prikkelen, door mensen goed uit de verf te laten komen met Status, ze iets Nieuws te bieden, ze met Inclusie het gevoel te geven erbij te horen, of ze iets extra’s te geven met een Beloning.

Aan de slag met de aandachtstrekkers

Ben je geïnspireerd geraakt door de eerdere blogartikelen en wil je aan de slag met de zes aandachtstrekkers voor jouw merkcommunicatie? Alle zes de aandachtstrekkers kunnen waardevol zijn. Het verschilt per merk, doelgroep en doelstelling welke van de zes, of welke combinatie, je het beste kunt inzetten. Er is niet zoiets als een universele invulling die altijd werkt. Om aandachtstrekkers goed in te kunnen zetten, zijn kennis van merk, klantsegmenten en de afstemming van de boodschap door creatieve vakmensen onontbeerlijk. Bovendien is niet alleen de inhoud van de content van belang voor het verdienen van aandacht: de leeftijd van de doelgroep, de mate waarin zij betrokken is bij het onderwerp en gebruikmaakt van on- en offline media zijn medebepalend voor de kans van slagen.

Het Verdiende Aandacht Canvas

Als je verdiende aandacht wilt genereren, zul je van toegevoegde waarde moeten zijn in het leven van je klant. Om je op een gestructureerde manier te helpen, heeft Energize het Verdiende Aandacht Canvas ontwikkeld, een handige tool die business-, marketing- en merkcommunicatietools integreert. Het Verdiende Aandacht Canvas neemt jou en je team aan de hand en helpt je om in vier stappen naar verdiende aandacht toe te werken.

"Als je verdiende aandacht wilt genereren, zul je van toegevoegde waarde moeten zijn in het leven van je klant"

De vier stappen staan gelijk aan de vier rijen in het canvas:

  1. Zet je merk op scherp
  2. Creëer onderscheidend vermogen
  3. Stel je doelen vast
  4. Zet de juiste Aandachtstrekkers in

Het canvas is ook te downloaden

Stap 1. Zet je merk op scherp

Als je je merk wilt laten groeien met behulp van verdiende aandacht, is het goed om te begrijpen waar je vandaan komt. Daarom richt je in stap 1 de blik naar binnen en neem je je organisatie eens goed onder de loep. Vergelijk het met zelfontplooiing: je maakt pas echt stappen als je jezelf goed kent. Gebruik bijvoorbeeld de brand foundation om de menselijke aspecten van jouw merk te ontdekken. Bij het ontwikkelen van een brand foundation stel je jezelf de volgende negen vragen:

  1. Waar liggen mijn wortels?
  2. Waar gaat mijn wereld heen?
  3. Waarmee houd ik me bezig?
  4. Wat doet niemand me na?
  5. Voor wie ben ik er? 
  6. Wat is mijn karakter?
  7. Hoe gedraag ik me?
  8. Waar strijd ik voor?
  9. Wat beloof ik?

Een goed ontwikkelde brand foundation schept een duidelijk beeld, doordat mensen een persoonlijke omschrijving beter begrijpen. Daarnaast is het zinvol om met elkaar de langetermijndoelen vast te stellen en te kijken welke uitdagingen daarbij zouden kunnen spelen.

Stap 2. Op zoek naar je onderscheidende vermogen

Het resultaat van stap 1 is onder andere een scherpe merkbelofte. Bij stap 2 bepaal je hoe je deze belofte op een onderscheidende manier in kunt gaan vullen. Wie is je publiek precies, wat zijn hun jobs to be done en waar hebben zij behoefte aan? Wat is de waardepropositie waarmee je het verschil kunt maken? Gebruik bijvoorbeeld het Value Proposition Canvas van Strategyzer om tot een goede waardepropositie te komen.

Stap 3. Stel je doelen vast

Heldere doelen zorgen voor draagvlak en commitment bij de stakeholders. Bepaal met elkaar de marketing- en merkdoelstellingen, wat je wilt bereiken in de relatie met je klant en welke commerciële doelen belangrijk zijn. Maak ze concreet door heldere KPI’s te formuleren.

Stap 4. Zet de juiste aandachtstrekkers in

Nu je de basis op orde hebt, kun je aan de slag met campagnes en communicatie. Je begint bij de creatieve route: wat is de strategische gedachte die richting geeft aan de creatieve invulling van je campagne? Vervolgens kies je één of enkele aandachtstrekkers: wat gebeurt er als we de vraag aanvliegen vanuit deze aandachtstrekker(s)? Bedenk daar een creatief concept bij. Je zult merken dat je concepten kunt bedenken vanuit verschillende aandachtstrekkers. Het kan dan ook zinvol zijn om bijvoorbeeld twee concepten te A/B-testen bij je doelgroep om zo te achterhalen welke aandachtstrekker het beste past bij jouw doelgroep en de doelstellingen van je campagne.

"Wat gebeurt er als we de vraag aanvliegen vanuit deze aandachtstrekker(s)?"

Dit was het laatste deel van de blogreeks over aandacht. We hopen dat je geïnspireerd bent geraakt door de zes aandachtstrekkers en het Verdiende Aandacht Canvas. We wensen je veel plezier en succes toe met het gebruik ervan. 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.