Guinness marketeers bloggen
Het internet is weer een bierblog rijker. Na Beerbites, in 2004 gelanceerd door Qi, is nu ook Guinness gestart met een weblog. Hoewel het blog op zich inhoudelijk er niet uitspringt en er zeker nog zaken verbeterd kunnen worden, zijn er wel een paar opvallende punten.
Allereerst het feit dat de marketeers van Guiness zelf bloggen en het niet overlaten aan bijvoorbeeld een reclamebureau. Hoewel het voor de marketeers misschien niet altijd even makkelijk zal zijn, is bloggen wel een prima middel om binding met je doelgroep te houden. Iets dat voor elke marketeer een must is.
Wat mij echter het meeste opvalt is het feit dat de marketeers niet alleen zelf bloggen, maar ook nog eens actief andere blogs volgen. Bij Gapingvoid waren er de nodige comments over het feit dat het Guinness blog actief probeert bezoekers uit andere landen uit te sluiten, dat de lijst van landen die je kon kiezen onvolledig was en dat deze uitsluiting van bezoekers uit bepaalde landen verder niet werd toegelicht.
Eén van de Guinness bloggers plaatste niet alleen een comment bij Gapingvoid, maar het Guiness blog zelf werd ook aangepast naar aanleiding van deze reacties inclusief een posting die duidelijk maakt dat de check op land van herkomst met name om juridische redenen is toegepast en dat gezien de reacties gekeken zal worden naar mogelijkheden om dit te versoepelen. That’s the spirit. Ik ben benieuwd hoe dit initiatief zich verder zal ontwikkelen.