Grote merken lokken kinderen via speciale sites en acties

2 februari 2006, 05:31

Grote merken lokken kinderen via speciale sites en actiesHet Engelse Which – een organisatie die de belangen van consumenten bewaakt ? kwam deze week met zijn verkorte rapport (pdf) over de manier waarop kinderen buiten medeweten van hun ouders worden verleid tot het kopen van te vette, zoute, suikerrijke snacks en softdrinks.

Grote bedrijven zoals CocaCola, PepsiCo, Kellogg?s, McDonalds en Burger King verleiden kinderen via populaire cartoonfiguren (Bob de Bouwer, Sponge Bob), met acties op hun mobiele telefoons en via populaire websites waar ze graag terugkomen. Opvallend zijn de strategie?n via electronisch media. Via sms worden kinderen bestookt met teksten die hun merkbewustzijn be?nvloeden. Achter spelletjes-sites als mouthwateringtv.co.uk (snoep van Starburst) en neopets.co.uk (waar een kind een huisdier leert verzorgen, vol volledig ge?ntegreerde sluikreclame van PepsiCo) gaan campagnes schuil om kinderen helemaal in een merkomgeving op te voeden.

Deze vormen van marketing worden steeds belangrijker. Ruim 92% van de kinderen heeft toegang tot het internet en kan op deze manier heel direct worden bereikt. Dat kan bovendien buiten de contole van de ouders. Which noemt zelfs voorbeelden van campagnes die kinderen de argumenten in handen spelen om bij hun ouders gedaan te krijgen dat ze bepaalde produkten voor hen kopen.

De Engelse overheid is waakzaam en heeft 40 ongeoorloofde marketingpraktijken gedefinieerd. De grote merken hebben inmiddels beloofd geen campagnes meer te richten op kinderen onder de 12-jaar. Inmiddels heeft 1/3 van de twee tot vijftien-jarigen in Engeland last van overgewicht of obesitas en is het einde van de mogelijkheden van online campagnes nog niet in zicht.

De conclusie van Which is duidelijk: daar sta je dan als overheid en ouders, de fabrikanten voeden je kinderen zelf wel op.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Dick

    Marcp, thx! Ik heb het genoemd, maar verzuimd een doorclick op te nemen. Waakzaam als jullie zijn stond die dus al bij Eric van Roekel.


    2 februari 2006 om 22:15
    RL

    Ik snap hierbij het probleem niet. Ouders zijn er toch zelf bij!

    Geef dat verwende %&$#@#@ kind gewoon niets!!!

    Wat mij betreft ligt het probleem gewoon bij de ouders.


    2 februari 2006 om 22:18
    Laurens

    Als ouder kun je nooit ALLES in de gaten houden RL. Ik denk dat hier eerder een taak voor de overheid is weggelegd..


    3 februari 2006 om 07:52
    RL

    Bij de kinderen onder de 12 jaar toch wel? Die zijn nog niet van de de lagere school af! Waar moeten ze al die spullen dan van kopen als ze het niet van hun ouders krijgen? Van hun fantastische bijbaan?


    3 februari 2006 om 09:19
    Dick

    Laurens, RL,

    Is er een probleem? Het is eigenlijk een sociologisch vraagstuk. Je maatschappelijke context bepaalt wat je doet en hoe je dat doet, wat aceptabel is en wat niet. Dus ook wat je eet en drinkt. Door kinderen volledig bloot te stellen aan de artificiële context die voedingsbedrijven maken, haal je die normvorming uit de maatschappij en komt die bij commerciële instellingen te liggen.

    En helemaal eens: uiteraard is dit een vraagstuk dat primair bj ouders ligt.


    3 februari 2006 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!