Groeiend succes voor camera-mobieltjes

23 september 2003, 07:25

Volgens een onderzoek van Strategy Analytics werden in de eerste helft van 2003 voor het eerst meer mobiele telefoons met ge?ntegreerde camera’s dan conventionele digitale camera’s verkocht. De verkoop van digitale camera’s raakt dus achterop.

Vooral door een sterk toegenomen vraag in Japan en Azi? zijn er in de eerste 6 maanden van dit jaar zo’n 25 miljoen “camera-mobieltjes” verkocht. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 4 miljoen.

Recentelijk werd nog in Nederland bekend werd gemaakt dat er juist een enorme groei aan digitale camera’s was versus de traditionele camera’s. Verwachting is dat ook in Nederland de groei zal afnemen en zal verschuiven naar camera-mobieltjes. Nadeel van deze toestellen is momenteel nog de beperkte resolutie versus de digitale camera’s en de opslagcapaciteit van sommige toestellen.

De belangrijkste spelers op de markt voor “camera-mobieltjes” zijn NEC en Matsushita/Panasonic met ieder een marktaandeel van 15 procent, gevolgd door Nokia met een marktaandeel van 14 procent. Het aantal verkochte digitale camera’s is in dezelfde periode gegroeid naar 20 miljoen stuks. Dat is in vergelijking tot dezelfde periode in 2002 een verdubbeling.

Deze cijfers zijn natuurlijk niet alleen goed nieuws voor de producenten van de mobieltjes maar ook voor de uitbaters van de telefonienetwerken. De industrie zit met smart te wachten op een nieuwe “killer app” en het versturen van MMS-boodschappen (Multimedia Message Service) heeft alles in zich om tot zo’n “killer app” uit te groeien.

Daarnaast is de verwachting dat er allerlei diensten ontwikkeld zullen worden die leuk en/of interessant zijn voor de comnsument met een digitale camera/telefoon.

De eerste ontwikkelingen die we daar zien zijn onder andere moblog.nl en vipspotting.nl.

Bron: www.breekpunt.nl en www.strategyanalytics.com

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!