Groei online bestellingen met 10%

18 september 2013, 14:50

De Ecommerce markt is nog steeds booming. Dit blijkt uit de thuiswinkel monitor 2013. Het halfjaarlijks Ecommerce onderzoek uitgevoerd door Blauw en GFK in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. De totale omzet door verkoop van producten en diensten via internet is in de eerste helft van 2013 gestegen naar 5 miljard euro (+8%). Hiermee wordt de omzetverwachting voor geheel 2013 geschat op 10,5 miljard euro. In deze blogpost behandel ik een aantal cijfers van de Thuiswinkel monitor 2013.

Sterke groei aantal bestellingen

Het aantal bestellingen is het afgelopen jaar met 10% gegroeid. Hiermee groeit het aantal bestellingen sneller dan de totale omzet. Het aantal producten die een consument per jaar online koopt stijgt verder (+7%).

Wanneer we inzoomen op het aantal productbestellingen zien we een groei van 11%. Totaal aantal productbestellingen in het eerste halfjaar van 2013 is gestegen naar 38,2 miljoen bestellingen. Er wordt online meer producten bestelt dan diensten (83% vs. 17%).

Speelgoed snelst groeiende markt

De snelst groeiende branche op het gebied van online omzet is de speelgoed branche. Deze branche steeg het afgelopen halfjaar met 24%. Opvallend is dat de hardware markt ook sterk aan het stijgen is (+17%). Dit wordt veroorzaakt door de sterke vraag naar tablets.

Wat wil de online consument?

Afgelopen jaar heb ik al een blogpost geschreven over “Wie is de online consument”. In de halfjaarlijkse thuiswinkel monitor wordt er ook gekeken naar de behoeften van online consumenten. In beide onderzoeken komt naar voren dat een online consument vooral zoekt naar gemak, snelheid en lage prijzen. De belangrijkste nadelen van online shoppen zijn niet kunnen voelen van een product en de verzendkosten.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!