Google start Nederlandse versie AdWords

28 februari 2003, 05:46

Google is een Nederlandstalige versie van AdWords gestart, een advertentiemiddel dat werkt op basis van cost-per-click.

dverteerders kunnen hiermee zelf hun reclame toevoegen aan de sites die gebruik maken van Google. De Nederlandse versie van AdWords betekent concurrentie voor QualiGO.

Google AdWords is al enige tijd beschikbaar, maar alleen in de talen Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Frans en Japans. Google zegt dat met de toevoeging van Nederlands het mogelijk is om “effectiever te targeten op de Nederlandse markt”. Bovendien krijgen adverteerders een Nederlandstalige interface te zien en is er ondersteuning van een Nederlands verkoopteam.

De adverteerder die reclame wil plaatsen op de site en partnersites van Google kan online zijn advertentie toevoegen. Eenmalig kost dit vijf dollar, vervolgens wordt per doorklik een bedrag in kosten gebracht. Dit bedrag hangt af van de categorie cq zoekterm waarop geadverteerd wordt. De reclame verschijnt vervolgens in het kader rechts van de zoekresultaten.

Google gaat met zijn Nederlandstalige versie de concurrentie aan met QualiGO, dat tot op heden de enige aanbieder van een dergelijke cost-per-click advertentiemethode bij zoekmachines in Nederland was. Op wereldschaal concurreert Google met zijn AdWords meer met het Amerikaanse Overture. Het verschil is dat Google naast het bedrag dat een adverteerder per doorklik wil betalen ook “relevantie” laat meespelen in de rangschikking van de reclamelinkjes. Overture doet dit niet. Recent kocht Overture AltaVista en het Noorse bedrijf voor zoektechnologie Fast Search & Transfer, voor een gecombineerd bedrag van 240 miljoen dollar (inclusief een premie die nog afhankelijk is van de prestaties van Fast).

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!