Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) examen, wat vinden de experts?

20 maart 2009, 13:26

{title}Deze maand lanceerde Google het ‘Google Analytics Individual Qualification’ examen. Wat houdt dit examen precies in? Hoe verhoudt dit zich tot het Google AdWords examen? En wat vinden de experts ervan?

Joris Toonders (Yonego) en ik hebben enkele vragen opgesteld en voorgelegd aan enkele webanalytics experts, te weten: René Nijhuis (Google), Ton Wesseling (OrangeValley) en André Scholten (Traffic4u).

Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) examen

In navolging van het Google AdWords Qualified Individual examen biedt Google nu ook het Google Analytics Individual Qualification examen aan. Dit is een online examen, ook wel Google Analytics IQ test genoemd, bestaande uit 70 vragen die je in maximaal 90 minuten moet beantwoorden.

Het Google Analytics Individual Qualification examen wordt afgenomen door een derde partij (hetzelfde bedrijf dat ook de certificering doet voor Adwords Professional), waardoor de test $50,- kost. Je slaagt bij 75% goede antwoorden en daar ontvang je ook een diploma van.

Online Google Analytics lessen

Google Analytics biedt hiervoor online ‘lessen’ aan in de “Conversion University”. De lessen zijn in de vorm van “breezo’s”, slides met voice-over van elk 30 seconden tot een paar minuten. Licht verteerbaar dus en makkelijk in onderdelen te bekijken. Alle content is voorlopig alleen in het Engels beschikbaar.

René Nijhuis: online basistraining

Google’s analytics expert René Nijhuis geeft zijn visie op het Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) examen:

In de ruim drie jaar dat Google Analytics nu live is heeft Google altijd veel meer verzoeken gehad om trainingen te geven dan we konden inwilligen. Google Analytics is voor duizenden bedrijven in Nederland een belangrijke bron van webstatistieken en degenen die geen budget hadden om betaalde trainingen te volgen (bijvoorbeeld bij een van onze Authorized Consultants) waren tot voor kort aangewezen op het helpcenter en de vele blogs die gefragmenteerd verschillende aspecten van de tool belichtten.

Daarom hebben we besloten een basistraining online toegankelijk te maken voor iedereen, zodat meer mensen de volledige kracht van Google Analytics kunnen gebruiken om hun online business mee te optimaliseren. Nog veel bedrijven hebben alleen een beperkte installatie van het product, begrijpen de rapporten maar gedeeltelijk en de koppelingen tussen AdWordsaccount worden vaak niet geheel uitgevoerd. Dit heeft vaak serieuze consequenties voor de betrouwbaarheid en relevantie van de data.

Niet specifiek, wel compleet

GAIQ beantwoordt geen vragen over jouw specifieke implementatie. Daarvoor zijn websites te verschillend. Daarentegen is het wel een complete basistraining die je in staat moet stellen om het antwoord op al je vragen zelf te vinden. Uit de vele honderden examens die inmiddels zijn afgenomen blijkt dat we hiermee in een grote behoefte voorzien.

Ton Wesseling: een “begrijpt de software” accreditatie

Aan de hand van 5 vragen geeft Ton Wesseling zijn visie op het Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) examen:

Wat is de waarde van deze GAIQ accreditatie?

De accreditatie is overduidelijk een “begrijpt de software” accreditatie. Mijn belangrijkste vraagteken is de drempel van 75%. Wanneer je 25% niet weet zul je toch slagen. De drempel mag van mij naar 90%.

Wat is de waarde van deze accreditatie?

Die kan er zijn mits er genoeg onderscheid wordt gemaakt tussen GAAC (Google Analytics Authorized Consultant) en de nieuwe GAIQ. Voor de markt moet helder zijn wat het verschil is. Als GAAC heb je aantoonbare resultaten gehaald voor klanten middels GoogleAnalytics. Dit zou voor een klant van meer waarde moeten zijn dan de GAIQ accreditatie (helemaal omdat je als GAAC bedrijf 2 werknemers moet hebben met een GAIQ).

Als dit onderscheid niet helder is voor de eindklant betekent de GAIQ in mijn ogen een devaluatie van de waarde van GAAC. Eenvoudiger een accreditatie krijgen (wat lijkt te zijn bij GAIQ in tegenstelling tot GAAC) geeft op korte termijn voor Google Analytics meer aandacht en voor geaccrediteerden de kans op professioneler werk (webanalytics consultancy) op de lange termijn.

Een overdaad aan GAIQ accreditaties zonder goed onderscheid met GAAC kan teleurstellingen opleveren bij de eindklant op het gebied van realiseren van rendement uit webanalytics. De implementatie en inrichting zal naar verwachting verlopen, maar een GAIQ accreditatie zal niet waarborgen dat business consultancy van een goed niveau zal zijn.

Welke onderwerpen zouden in de test moeten voorkomen?

Voor het gebruiken van de tool lijken de benodigde vragen te worden gesteld. Maar, het kunnen werken met een demo account waarin tijdens de test wordt gevraagd om bepaalde vraagstukken op te lossen zou een betere weergave zijn van de realiteit.

Hoe zou je de verhouding tussen interpretatie- en configuratie willen zien in deze test?

Interpretatie zou ik volledig weghalen uit deze test. De test moet volledig gaan over de tool. Hier kun je wel 2 variaties in aanmaken:

1) implementatie & inrichting

2) rapportage & data export

Je krijgt dan een test over het kunnen meten met de tool (inclusief profielen en reguliere expressies) en een test over het bij elkaar klikken van rapportages en gegevens ontsluiten voor andere systemen. Niet noodzakelijk, maar om het niveau hoger te krijgen misschien een must

Inzichten en interpretatie is een vak apart. Dit heeft ook niets met de webanalytics tool an sich te maken. Voor mij een taak voor gecertificeerde opleiders in combinatie met een branchevereniging zoals de WAA om (ook in Nederland) met een gedegen traject te komen. Geen taak voor Google. Zij moeten alleen goed zorgen dat helder is voor eindklanten wat deze accreditatie inhoudt!

Beschouw je deze test als een nuttige, goede kennis-indicator?

Zoals eerder gezegd: goed niveau mag naar 90% en werken met live case.

Wat kan er beter aan dit initiatief?

Het niveau is de basis, maar behalve het niveau en echt elimineren van inzichtvragen is het meest belangrijke punt dat er heel helder wordt gecommuniceerd in de markt wat de accreditatie inhoudt en dan deze niet zegt of de betreffende geaccrediteerde ook echt verstand heeft van webanalytics.

Een taak niet alleen voor Google, maar ook voor de grotere bureaus. Wanneer zij gaan roepen dat het helemaal geweldig is dat ze nu wel 5 GAIQ’s in huis hebben, werkt alleen maar in de hand dat alle kleinere clubs hiermee gaan trachten klanten binnen te halen. Mede met Google bepaalt de top van de webanalytics wereld in Nederland de waarde van deze accreditatie voor de markt en deze is in de huidige opzet niet hoog genoeg voor lovende verhalen.

André Scholten: het is 10% tool en 90% brains

Aan de hand van dezelfde 5 vragen geeft André Scholten zijn visie op het Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) examen:

Wat is de waarde van deze GAIQ accreditatie? (voor de geaccrediteerde, Google zelf, de markt vananalytics, etc.)

Deze accreditatie vertelt dat je weet hoe Google Analytics in elkaar zit en hoe je het moet implementeren. Een mooie opstap als je wilt beginnen met Google Analytics maar daar houdt het ook op. Zoals Avinash Kaushik vaak zegt: “het is 10% tool en 90% brains”, en dat is wat deze accreditatie ook zegt. Je hebt de eerste 10% onder de knie, maar dan de rest nog.

De waarde voor de markt is hoog: we komen te veel mensen tegen die “even het scriptje geplaatst” hebben en daarbij nog flink wat over het hoofd zien qua inrichting. Met het behalen van de GAIQ heeft deze groep een completer beeld van wat er allemaal mogelijk is.

Welke onderwerpen zouden sowieso in de test moeten voorkomen?

De test geeft een compleet overzicht van alle implementatie/configuratie aspecten van Google Analytics en is in mijn ogen dan al aardig volledig.

Hoe zou je de verhouding tussen interpretatie- en configuratie willen zien in deze test?

Interpretatie is nauwelijks aan de orde. Het gaat over de technische en functionele configuratie. Interpretatie is wat je moet gaan doen nadat je Google Analytics volledig ingericht hebt en dat wordt niet in de test behandeld. Hier zul je een webanalytics consultant voor nodig hebben. In dit geval kun je bijvoorbeeld naar een GAAC (Google Analytics Authorized Consultant) stappen.

Beschouw je deze test als een nuttige, goede kennis-indicator?

Wel als het puur om de tool gaat. Het geeft een redelijk beeld of men de eerste stappen gezet heeft of niet. Maar zoals eerder gezegd, het is maar 10% tool. De toets is in mijn ogen dermate simpel dat de drempel naar 90% of hoger mag.

Wat kan er beter aan dit initiatief?

Op dit moment zou ik het niet weten. In de huidige vorm is het een mooie tool-kennis test. wellicht dat er een stuk interpretatie bij kan, al is dat iets wat niet in 1 test te vangen is.

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Mijn petje gaat af voor Google. Dit is met afstand het beste informatie centrum over Google Analytics. De techniek wordt goed toegelicht in de conversion university en is op een prettige wijze weergegeven. Voor complexe implementatie technieken zul je wel op zoek moeten naar een andere bron.


    22 maart 2009 om 12:23
    Marcel van Langen

    Zeer compleet. Inmiddels bestaan er meerdere courses die je kunt volgen ter voorbereiding op Google Analytics Individual Qualification, bijvoorbeeld specifiek op het gebied van e-commerce. Mits je tijdig deelneemt aan deze individuele courses, levert dit bovendien een los certificaat op.


    28 juli 2014 om 17:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!