Google Mijn Bedrijf-update: Chatten met klanten

Door de nieuwe functie Berichten kun je als bedrijfseigenaar nu chatten met (potentiële) klanten via de Google Mijn Bedrijf-app. In deze blog lees je hoe deze nieuwe functie werkt.

2 januari 2019, 14:00

Door de nieuwe functie Berichten kun je als bedrijfseigenaar nu chatten met (potentiële) klanten via de Google Mijn Bedrijf-app. In deze blog lees je hoe deze nieuwe functie werkt, wat de voordelen zijn en hoe deze update samenhangt met eerdere ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf.

Klanten die je bedrijf hebben gevonden in de Google Maps-app zien het tabje Berichten (iOS) of Sms’en (Android) in de Google Mijn Bedrijf-vermelding. Als bezoekers op het berichten- of sms-tabje klikken om een bericht te sturen, wordt er automatisch een welkomstbericht getoond, die je als bedrijfseigenaar via de Google Mijn Bedrijf-app instelt.

Google Mijn Bedrijf-vermelding met Berichtenfunctie en het welkomstbericht

De Berichtenfunctie versus SMS/Chatfunctie

De functie Berichten lijkt op de SMS/Chatfunctie die vorig jaar al in de VS is uitgerold, maar ze moeten niet met elkaar verward worden. Deze functie is weliswaar vergelijkbaar met de SMS/Chatfunctie, maar werkt via de Google Mijn Bedrijf-app in plaats van via de sms en wordt ook in de VS nu pas beschikbaar.

In het screenshot van de bedrijfsvermelding van Bukhara zie je de verschillen ten opzichte van de berichtenfunctie weergegeven:

    • Er verschijnt een pop-up met de melding dat het bedrijf beschikbaar is voor berichten

 

    • In de pop-up zie je eveneens de gemiddelde reactietijd

 

Google Mijn Bedrijf-vermelding met pop-up: bedrijf is beschikbaar voor berichten en gemiddelde reactietijd is 5 minuten

Waar wil Google naartoe?

Na de recente aankondiging dat Google gaat stoppen met zijn chat-app Hangouts, lijkt het erop dat Google met de Berichtenfunctie de vervanger al in huis heeft. Deze ontwikkeling is in ieder geval een duidelijk signaal dat Google de communicatie tussen bedrijven en consumenten binnen Google Mijn Bedrijf verder wil verbeteren.

De nieuwe functie maakt het voor (potentiële) klanten toegankelijker om contact op te nemen en een korte vraag te stellen. Bedrijfseigenaren kunnen deze vragen direct beantwoorden, meer informatie geven en meer mensen naar hun fysieke locatie trekken.

De functie activeren

Volg onderstaande stappen om de functie Berichten te activeren:

    1. Download de Google Mijn Bedrijf-app.

 

    1. Open de app en log in met het e-mailadres waarmee je beheerder bent van de Google Mijn Bedrijf-vermelding.

 

    1. Klik op Klanten, onder in het menu.

 

    1. Tik op Berichten, rechts naast Reviews.

 

    1. Klik op Inschakelen en de functie wordt geactiveerd.

 

    1. Stel een welkomstbericht in.

 

    1. Na een tijdje ontvang je de bevestiging van Google dat er een berichtknop aan je bedrijfsvermelding toegevoegd is. De functie is nu geactiveerd.

 

De functie kun je op elk gewenst moment weer uitschakelen. In dit helpdocument van Google vind je meer informatie over de nieuwe functie.

Heeft je Google Mijn Bedrijf meerdere beheerders? Elke beheerder kan berichten uitwisselen met klanten, dus als iedere werknemer de Google Mijn Bedrijf-app downloadt, zijn vragen van klanten nog sneller te beantwoorden.

Een ‘website’ binnen Google

De nieuwe functie Berichten is in lijn met eerdere updates, zoals de functie Boeken, de Menu en Diensten-optie en Vragen en Antwoorden. Bezoekers hoefden al niet meer naar je website door te klikken voor je NAW-gegevens, openingstijden, reviews en diensten, omdat ze deze informatie direct in je bedrijfsvermelding vinden. Met de nieuwe functie kunnen mensen zelfs een korte vraag stellen via de laagdrempelige manier van een (privé)berichtje.

Met de nieuwe Berichtenfunctie ontwikkelt Google Mijn Bedrijf zich weer een stapje verder als ‘website’ binnen Google. Deze ontwikkeling komt overeen met de trend van zogenaamde zero-click/no-click searches, waarbij Google zoekopdrachten van gebruikers direct beantwoordt. Bezoekers hoeven niet meer naar een zoekresultaat door te klikken, omdat ze het antwoord op hun zoekvraag al in Google vinden. In de afgelopen jaren is het aantal zero-click searches in de VS op mobiele apparaten bijvoorbeeld al toegenomen tot meer dan 60 procent (SparkToro, 2018).

“Google Mijn Bedrijf ontwikkelt zich zo tot een ‘website’ binnen Google”

 

Het ligt in de lijn der verwachting dat deze ontwikkelingen in Nederland zullen volgen, waarbij Google Mijn Bedrijf-vermeldingen en andere elementen zoals featured snippets, de klikken wegkapen van de organische resultaten. Gezien deze ontwikkeling wordt het dus steeds belangrijker om ook een volledig ingevulde en geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf-vermelding te hebben die zoekers zien bij generieke (product/dienst) en merkgerelateerde (bedrijfs-/websitenaam) zoekopdrachten.

Heb ik nog wel een website nodig?

Het feit dat minder mensen doorklikken vanuit de Google-zoekresultaten naar websites, betekent niet dat een website overbodig wordt. Recent onderzoek van Moz naar de verwachtingen van meer dan 1.400 marketeers over zero-click searches toont weliswaar aan dat ongeveer 64 procent verwacht dat Google de nieuwe ‘website’ voor lokale bedrijven gaat worden, maar ook dat websites essentieel zullen blijven om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten van Google.

 

Joeri Mostert is SEO-specialist bij Wageningen University & Research (WUR). Hij heeft speciale interesse in technische en lokale SEO. Hij volgt de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) op de voet en blogt hierover.

Categorie
Tags

1 Reactie

    sebastiaan pool

    Dit is top! Bedankt


    2 januari 2019 om 17:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!