Google Mijn Bedrijf-update: Direct boeken

Wellicht was het je al opgevallen: je kunt nu bij steeds meer bedrijven direct in Google een 'boeking' doen.

1 oktober 2018, 09:00

Wellicht was het je al opgevallen: je kunt nu bij steeds meer bedrijven direct in Google een ‘boeking’ doen, bijvoorbeeld een tafel reserveren bij een restaurant of een afspraak inplannen bij een schoonheidssalon. De nieuwe functie versnelt het boekingsproces, waardoor gebruikers minder stappen hoeven te nemen om tot een conversie te komen.

 

De nieuwe functie heet Boekingen en is zowel bij gerichte zoekopdrachten naar bedrijven te zien, zoals ‘Café Carbon Xpress’, als bij generieke zoekopdrachten, zoals ‘schoonheidssalon Amsterdam’.

De boekingsfunctie bij een bedrijfsvermelding (links) en in de lokale zoekresultaten (rechts)

Eerder was het al mogelijk om direct via een Google Mijn Bedrijf-vermelding een kamer in een hotel te reserveren. Nu heeft Google deze functie in Nederland ook toegevoegd aan veel bedrijfsvermeldingen van restaurants en in de beautybranche.

De nieuwe functie bij bedrijfsvermeldingen

Bij Google Mijn Bedrijf-vermeldingen in de horeca- en beautybranche wordt voor het boeken een blauwe (op desktop) of witte button (op mobiel) getoond. Voorwaarde is wel dat het bedrijf gebruikmaakt van de boekingsmogelijkheden van een derde partij. De button wordt prominent weergeven en vind je bovenaan de bedrijfsvermelding.

Boekingsmodule ook zichtbaar in Google Search

Naast de weergave van de functie Boekingen in Google Mijn Bedrijf-vermeldingen, is de functie ook in de lokale zoekresultaten in Google Search gezien bij generieke zoekopdrachten, zoals ‘schoonheidssalon Amsterdam’.

Zo boek je direct in Google

Om een boeking te doen moet je ingelogd zijn met een Gmail-account. Als je op de boekingsknop in de bedrijfsvermelding klikt, volg je de stappen van de planningpartner om de boeking te voltooien.

Hieronder zie je het voorbeeld van een boeking bij een restaurant. Als je op de boekingsknop klikt, kun je eenvoudig het aantal personen, een datum en een tijd selecteren. Vervolgens worden jouw gegevens vooraf ingevuld vanuit het Gmail-account waarmee je ingelogd bent. Deze gegevens kun je daarna handmatig aanvullen.

De functie werd vorig jaar al in de VS uitgerold en sinds begin september is de functie ook in de horeca- en beautybranche bij bedrijven in Nederland gezien. Het is echter nog wachten op de officiële bevestiging van Google over deze nieuwe functie. In dit helpdocument van Google staat bijvoorbeeld dat de functie enkel nog in de VS beschikbaar is.

De functie inzetten

Wil je gebruikmaken van de functie Boekingen? Meld je dan aan bij één van de Google-partners. Op Google.com vind je een overzicht van de partijen die met Google samenwerken (de zogenaamde planningpartners) en waar een directe koppeling voor boekingen mogelijk is. Momenteel werkt Google bijvoorbeeld al samen met Iens, Treatwell en Quandoo. Binnenkort zal ook Tripadvisor Experiences worden toegevoegd aan de planningpartners.

Meer informatie over het instellen van de functie Boekingen vind je in dit helpdocument.

Met de mogelijkheid om binnen Google een boeking te doen, is er opnieuw een stap gezet waarbij Google alle belangrijke informatie direct in Google wil tonen. Dit is in lijn met eerdere updates, zoals de Menu en Diensten-optie en Vragen en Antwoorden.

In een bedrijfsvermelding hoefden bezoekers al niet meer naar je website door te klikken voor een telefoongesprek, openingstijden, adresgegevens en recensies en met deze nieuwe functie is het zelfs mogelijk om direct in Google een boeking te doen. Hiermee is er weer een nieuwe uitbreiding in Google Mijn Bedrijf en ontwikkelt het platform zich steeds verder als ‘website’ binnen Google.

 

Joeri Mostert is SEO-specialist bij Wageningen University & Research (WUR). Hij heeft speciale interesse in technische en lokale SEO. Hij volgt de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) op de voet en blogt hierover.

Categorie
Tags

5 Reacties

    sebastiaan pool

    Top gedaan! 🙂


    1 oktober 2018 om 10:14
    Abel

    Is het ook mogelijk om de call to action tekst van de knoppen aan te passen?


    1 oktober 2018 om 10:35
    JoeriMostert

    @Sebastiaan; thanks!

    @Abel; de tekst lijkt o.a. afhankelijk van het type bedrijf en aangesloten planningpartner. Bij restaurants zie je bijvoorbeeld ‘een tafel vinden’ en in de beautybranche ‘planning bekijken’ of ‘afspraak maken’, afhankelijk van of je bent ingelogd met een Gmail-account.


    1 oktober 2018 om 18:09
    MrWheelson

    Waardevolle bijdrage, nu eens kijken hoe we het in ons businessmodel kunnen verwerken.


    3 oktober 2018 om 21:20
    Henk Fennema

    Is het mogelijk om deze optie uit te schakelen? Het verstoort in onze kapsalon het proces omdat er al een keuze is om online te boeken. Bij deze optie Van Google moeten wij contact zoeken met de klant omdat er geen koppeling is met de agenda. Een klant kan bijvoorbeeld meerdere data selecteren.


    8 juni 2020 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!