Onlangs heeft Google een nieuwe functie uitgerold in Google Mijn Bedrijf: Menu en Services. Deze functie maakt het mogelijk om je menu of diensten direct te laten zien bij je bedrijfsvermelding in Google.
Als bedrijf kun je eenvoudig je diensten of menu toevoegen via je Google Mijn Bedrijf-account. Zo zien (potentiële) klanten direct je diensten of menu, zonder dat ze hoeven door te klikken naar je website. De nieuwe functie is te vinden onder het tabje 'Services' of 'Menu', afhankelijk van het type bedrijf.
Weergave van het menu bij een bedrijf in de horecabranche
Weergave van diensten bij een bedrijf in de dienstensector
De functie is momenteel enkel op mobiele apparaten te zien en was in de VS al eerder uitgerold. In een officiële aankondiging van afgelopen week, heeft Google bevestigd dat het wereldwijd voor eigenaren van bedrijven in de horeca-, gezondheids-, en dienstenbranche nu mogelijk is om een menu en overzicht van diensten aan hun bedrijfsvermelding in Google toe te voegen.
Zo voeg je menu of diensten toe
Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding toe te voegen:
1. Ga naar business.google.com en log in op je Google Mijn Bedrijf-account
2. Klik op het account waar je een menu of diensten wilt toevoegen
3. Klik op 'Informatie' in het linkerzijmenu
4. De mogelijkheid om een menu of diensten toe te voegen, vind je onder Website en boven 'Aanbod' of 'Kenmerken', afhankelijk van het type bedrijf
5. Als je op 'Menu' of 'Services' klikt, kom je in een nieuw overzicht waar je een sectie (bijvoorbeeld Lunch) kunt aanmaken en vervolgens alle gerechten heel eenvoudig toevoegt. De itemnaam is hierbij verplicht, prijs en de itembeschrijving zijn optioneel.
Op het moment van schrijven is de functie Menu en Services enkel op mobiele apparaten zichtbaar bij bedrijfsvermeldingen, maar de verwachting is dat deze ook zichtbaar zal worden op desktop.
Google’s streven
De nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf sluit aan bij eerdere updates zoals Google Vragen en Antwoorden en Google Posts), die bedoeld zijn om bezoekers direct in Google belangrijke informatie te tonen (veelgestelde vragen, acties, evenementen, recensies et cetera) en ze zo langer in Google te houden.
Google blijft Google Mijn Bedrijf innoveren en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. In bepaalde landen, bijvoorbeeld in de VS, is het voor bedrijfseigenaren nu al mogelijk om te chatten met (potentiële) klanten, zodat vragen direct beantwoord kunnen worden. De chatfunctie is nog niet beschikbaar in Nederland, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het op termijn ook hier mogelijk wordt.
Door het toevoegen van nieuwe functies als Menu en Services, worden Google Mijn Bedrijf-vermeldingen steeds meer een 'website' binnen Google. Bezoekers die jouw bedrijf vinden via Google Search of Google Maps, hoeven in steeds minder gevallen door te klikken naar je website om bepaalde informatie te verkrijgen: je NAW-gegevens, openingstijden, recensies (en nu ook menu en diensten) vinden ze immers al direct in Google. Je bedrijfsvermelding wordt daardoor steeds belangrijker en het loont om hier geregeld aandacht aan te besteden en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf.