Nieuwe Google Mijn Bedrijf-update: vragen stellen en beantwoorden bij bedrijfsvermeldingen in Google

Nieuwe Google Mijn Bedrijf-update: vragen stellen en beantwoorden bij bedrijfsvermeldingen in Google
, iClicks

Sinds vorige week is het mogelijk om URL's toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Nu heeft Google de functie vragen en antwoorden toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om direct in Google vragen over een bedrijf of plaats te stellen en beantwoorden.

In het helpdocument Vragen over een plaats stellen en beantwoorden wordt de functie toegelicht: 

In Google Maps kunt u vragen stellen en beantwoorden over de plaatsen en bedrijven die u ziet. Bedrijfseigenaren en anderen kunnen rechtstreeks reageren op deze vragen en antwoorden. 

Voorlopig is de functie alleen te gebruiken met de Google Maps-app op Android-apparaten. De verwachting is echter dat vragen en antwoorden op korte termijn beschikbaar zal zijn op alle (mobiele) browsers.

Update 25-08:2017: de functie werkt nu ook op IOS en lijkt op alle mobiele browsers te werken.

Vragen stellen

Wanneer je in de Google Maps-app een bedrijf opzoekt, kun je onder het kopje vragen en antwoorden nu vragen stellen over het bedrijf. Je vraag wordt direct getoond bij de bedrijfsvermelding. Zodra hij is beantwoord, ontvang je een melding van Google. Als bedrijf kun je zelf ook vragen (en antwoorden) toevoegen aan je bedrijfsvermelding.

Vragen beantwoorden

Als je in de Google Maps-app bent ingelogd als eigenaar van een bedrijfsvermelding, ontvang je een bericht van Google zodra er een vraag wordt gesteld over je bedrijf, zodat je actie kunt ondernemen.

Niet alleen bedrijven, maar ook mensen die meedoen met het Local Guides programma kunnen vragen beantwoorden. Zodra iemand uit de community een vraag over jouw bedrijf beantwoordt, ontvang je hier als eigenaar een melding over.

Wanneer je als eigenaar reageert op een vraag, dan komt er tussen haakjes ‘eigenaar’ bij je antwoord te staan zodat duidelijk is welk antwoord vanuit het bedrijf komt.

Tips bij het gebruik van vragen en antwoorden

  • Wees proactief: inventariseer welke vragen het meest worden gesteld over je bedrijf en voeg deze – inclusief de antwoorden – zelf toe aan je bedrijfsvermelding. Vragen over parkeergelegenheid, bereikbaarheid en speciale openingstijden liggen voor de hand, maar er zijn vast ook specifieke vragen te vermelden over de diensten en/of producten die je levert.
  • Formuleer korte antwoorden: de meeste mensen zullen de vragen en antwoorden scannen en zitten waarschijnlijk niet te wachten op lange verhalen. Wees dus to the point en bondig in je antwoorden.
  • Schrijf antwoorden in heldere, gewone mensentaal: schrijf je antwoorden op dezelfde manier waarop je een klant telefonisch iets zou vertellen. Vermijd jargon en ingewikkelde formuleringen.
  • Monitor je bedrijfsvermelding voor vragen: controleer regelmatig of er nieuwe vragen zijn gesteld over je bedrijf en onderneem actie als dit nodig is. Formuleer zelf een antwoord op vragen of bestempel een goed antwoord dat door iemand uit de community is gegeven als 'Nuttig' zodat je zelf niet onnodig veel tijd stopt in het formuleren van een (vrijwel) identieke respons.

Extra werkzaamheden voor bedrijven

De vraag is zoals altijd bij dit type updates, of bedrijven er meerwaarde in zien en ermee aan de slag zullen gaan. De extra werkzaamheden die verbonden zijn aan vragen en antwoorden kunnen tijdrovend zijn; bedrijven moeten er immers voor zorgen dat vragen worden beantwoord en dat er geen verkeerde antwoorden worden gegeven door anderen. Zeker voor bedrijven met meerdere vestigingen kan dit veel tijd kosten nu de Google Mijn Bedrijf-API de functie nog niet ondersteunt.

Spam en misbruik

Daarnaast kan vragen en antwoorden ook voor spamdoeleinden worden gebruikt. Concurrerende bedrijven kunnen elkaars bedrijfsvermeldingen vervuilen met spam en/of onwaarheden om ze in een kwaad daglicht te stellen.

Net als bij reviews is het mogelijk om vragen en antwoorden te melden bij Google als ze niet in lijn zijn met het te volgen beleid of ongepast zijn. Bij reviews kost het Google veel moeite om spam te weren. Of dit bij vragen en antwoordenanders zal zijn, moet nog maar blijken.

Alweer een grote(re) update voor Google Mijn Bedrijf

Na Google Posts (berichten plaatsen in Google) en URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding, is vragen en antwoordenopnieuw een grote update van Google in de weergave van bedrijfsvermeldingen.

Net als bij eerdere updates het geval was, lijkt deze update vooral een slimme zet van Google om bezoekers langer in Google te houden. Hoe meer relevante informatie bezoekers vinden bij een bedrijfsvermelding in Google (recensies, foto’s, veelgestelde vragen), des te groter de kans immers dat ze langer in Google blijven in plaats van direct door te klikken naar de website van het bedrijf.

In de komende tijd zal duidelijk worden of bedrijven vragen en antwoorden zullen omarmen of juist links laten liggen, en of Google succesvol zal zijn in het voorkomen van misbruik.


Delen

0
2


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Sinds eind vorige week zie ik vragen en antwoorden ook overal op desktop!

    geplaatst op
  • Interessant artikel. Het is wel duidelijk te zien dat de gebruikers nog moeten wennen aan het gebruik van de vragen en antwoorden. Bij restaurants worden er regelmatig reserveringen via de vragen doorgegeven, deze worden niet altijd gezien door de eigenaar.
    Zodra het meer gebruikt zal worden door bedrijfseigenaren, zal het waarschijnlijk ook gebruiksvriendelijk worden.

    geplaatst op
  • Helaas heeft Google dit blijkbaar niet zo goed geïmplementeerd.

    Zo zien wij na inloggen op desktop de business pagina "Vragen en antwoorden" nergens staan. Alsook niet op "My google business" iOS app, alsook niet op "Google maps" app (zoals hier en daar wordt gesuggereerd). Nochtans draai ik de laatste iOS 11 + laatste Google apps.

    Het enigste wat wij kunnen doen is via "instellingen", "vragen en antwoorden" uitschakelen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.