Google Data Studio bèta uit in Nederland

6 oktober 2016, 13:00

De gratis bèta-versie van Google Data Studio 360 is beschikbaar

Eerder dit jaar onthulde Google een nieuw programma, genaamd Data Studio 360. Dit nieuwe datavisualisatie- en rapportageprogramma maakt onderdeel uit van de Google Analytics 360 Suite. Op de Google Performance Summit van 24 mei 2016 maakte Google bekend dat er ook een gratis versie van Data Studio beschikbaar zou worden gesteld voor kleine teams en individuen. Met Data Studio heb je toegang tot al je marketingdata, die je vervolgens aan een gemakkelijk te begrijpen rapport toe kunt voegen. De rapporten zijn compleet naar eigen wens aan te passen.

Data delen en gezamenlijk bewerken

Een van de pijlers van Data Studio is dat alle data toegankelijk moeten zijn voor iedereen binnen een organisatie. Met meerdere zogenoemde data connectors kunnen verschillende typen dashboards worden gemaakt met verschillende soorten data. Deze kunnen gemakkelijk gedeeld worden met iedereen die binnen de organisatie deze data nodig heeft.

Bij het maken van de rapporten is het mogelijk verschillende data te mixen en combineren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Google Analytics- en Google AdWords-data te combineren in één overzichtelijk rapport.

Google Data Studio biedt nog veel meer koppelingen. Zo kun je naast data uit Analytics en AdWords ook data uit Google Sheets, Google BigQuery, Attribution 360 en YouTube. Recentelijk zijn deze features nog uitgebreid met Google Cloud SQL en MySQL connector.

Gekoppelde programma's te gebruiken met Google Data Studio

Dat de data voor iedereen binnen een organisatie toegankelijk moeten zijn, blijkt ook uit de functie om tegelijkertijd binnen dezelfde datasets te kunnen samenwerken. Om dit te realiseren, maakt Google gebruik van dezelfde structuur die zij ook gebruiken voor Google Docs. De voordelen hiervan zijn het beheren van meerdere datasets door verschillende teams en het toevoegen van benodigde analyses en context voor het rapport door andere teams.

Visualisatie

Nieuwe visualisatie mogelijkheden met Google Data Studio

Naast de gebruikelijke vormgeving van grafieken en diagrammen is er een hele nieuwe range van mogelijkheden toegevoegd om te helpen bij het communiceren van progressie naar het einddoel van de organisatie.

Samen streven naar een einddoel met Google Data Studio

Er zijn in Google Data Studio ook geavanceerde functies toegevoegd. Zo is het mogelijk om een heatmap te creëren. Hierdoor is het makkelijker om uitschieters binnen de data te identificeren. Andere functies zorgen ervoor dat de rapporten compleet naar eigen smaak zijn in te richten. Hierbij kan gedacht worden aan stilistische tools die het mogelijk maken de rapporten in de huisstijl van het eigen merk weer te geven. Met deze tools kun je de rapporten tevens interactief maken met dynamische filters.

Verschil tussen Data Studio (gratis) en Data Studio 360 (betaald)

Het grootste verschil tussen de betaalde versie en de gratis versie van Data Studio is dat er bij de gratis versie slechts 5 projecten aangemaakt kunnen worden. In beide versies is het mogelijk ongelimiteerd data toe te voegen. Daarnaast is het net als bij Data Studio 360 mogelijk met een onbeperkt aantal personen samen te werken en de projecten te bekijken en bewerken.

Google Data Studio in Nederland

Data Studio was in eerste instantie alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Google kondigde bij het uitrollen van de gratis versie in de Verenigde Staten al aan dat het programma later dit jaar in andere geografische gebieden zou worden uitgerold. Inmiddels is Google in Nederland begonnen met de Google Data Studio bèta. Deze is te vinden via datastudio.google.com/.

Jasper Knuvers
Senior SEO-specialist bij Brandfirm

Jasper Knuvers is SEO specialist bij Brandfirm. Daar werkt hij dagelijks aan de online vindbaarheid van zijn klanten. Leergierig als hij is, leest hij veel over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. Deze kennis deelt hij graag met anderen. Brandfirm is een online marketing bureau gevestigd in Amsterdam. Gedreven door de ambitie van de klant streeft het team van specialisten naar duurzame relaties en groei.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ferry@instrktiv.com

    Wat een goed stuk! Super informatief! 🙂


    6 oktober 2016 om 13:51
    Jknuvers

    Hoi Ferry,

    Bedankt voor je reactie, leuk om te horen!


    6 oktober 2016 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!