Golden Drum 2009 – Rollerbabies, wodka virals, inbreuk op de privacy & user generated ads

Golden Drum 2009 – Rollerbabies, wodka virals, inbreuk op de privacy & user generated ads
, Novocortex
@fenenko

Rollerbabies - Grand-Prix Golden Drum 2009Ik ben terug uit Slovenië, waar ik samen met Bram de Rooij in de jury van Golden Drum zat. Golden Drum biedt een mooi overzicht van reclamecampagnes uit Centraal en Oost Europa. Wil je meer weten over de interactieve reclame uit deze regio? En wil je inspiratie putten uit nieuwe creatieve bronnen? Dan is dit artikel voor jou.

De Oost-Europese interactieve reclame zit in de lift. Volgens het onderzoek van IAB Europe en PwC in 19 Europese landen, groeien online mediabestedingen het hardst in Slovenië en Polen (met 77% en 60%). Ook Turkije doet het heel goed met 33% groei en de 5e plek (Nederland stond op de laatste plek met 9%).

Deze groei is ook te zien in de Golden Drum Interactive competitie. Het verschil tussen westerse bureaus en hun collegae uit het oosten en zuiden van Europa is aan het verdwijnen. Vorig jaar won bv. het Poolse bureau Change Integrated de Grand Prix in Interactive. Dit jaar ging de Interactive Grand-Prix naar de virale campagne ‘Rollerbabies’ voor Evian van BETC Euro RSCG uit Frankrijk: “11 years after its cult Baby Waterballet ad, Evian wants to bring back the babies. This time on a global scale and with a multi-layered viral campaign. June 2009 – to begin the buzz about the campaign, 2 viral teasers are posted on You Tube and blogs across the world. 3 July 2009 – the main feature of the campaign, the viral film Rollerbabies is launched on the You Tube home pages of the 6 core Evian country markets. At this moment the international version of this viral has above 12 million views.”


Een andere leuke campagne in dezelfde categorie (Virals) was ‘Russian national fun - Kosogorov samogon’ van Mfive uit Rusland (samogon is een zelfgestookte wodka). Deze campagne was duidelijk geïnspireerd op de Ray Ban virals (en kreeg daardoor geen Drum) en was een enorm succes op YouTube en RuTube (jawel, de Russische kloon van YouTube).


Golden Drum in de categorie Interactive Campaigns ging naar de Israëlische campagne ‘DEUS’ van McCann Digital: “To launch the TV series DEUS for teens about an A.I. programme gone wild, we created this programme in a real life. We invited teens to take part in a fake sweepstake action and placed cookies on their computers. After two weeks the teens were confronted with personalised banners showing their birthdays and hobbies, and even names of their friends. This caused panic among kids and parents and generated buzz around the new TV series.” Ja, de Stanislav-campagne op Hyves is een kinderspel vergeleken met deze massale inbreuk op de privacy van Israëlische teenagers:-)


Een andere interactieve campagne die op de jury veel indruk maakte (en Silver Drum won) was ‘Messages’ van MUW Saatchi & Saatchi uit Slowakije voor T-Mobile. Deze campagne zette user generated reclame in op een zeer grote schaal: “In order to launch T-Mobile’s new positioning ‘Life is for sharing’, we shared all our media space with people. Anyone could place his very own personal message in cinema, on TV, radio, billboards or print for free. To create the message people simply used our website tool or their mobile phone.”


Golden Drum in de categorie Websites ging naar Volkswagen2028.com van Argonauten G2 uit Duitsland: “What will the world of driving feel like in 20 years? This abstract question requires very human answers – both from Volkswagen and from the Flash website we designed to deliver them. The website puts a human face on innovation and brings the present and the future together.”


Er was ook een Nederlands succes op Golden Drum – Euro RSCG 4D won Silver Drum voor de ‘Volvo Ocean Race – Rush’ website. “At the beginning of the Rush adventure, you meet four members of a life rescue crew, who rush out to assist an Ocean Race boat at sea. They have four minutes to reach the lifeboat, driving in their Volvo Ocean Race Edition vehicles. Things go wrong and you need to help them out.”

Ondanks een tegenvallend aantal bezoekers (2 keer minder dan in 2008) en inzendingen uit Nederland (5 dit jaar vergeleken met 18 in 2008) was de sfeer op Golden Drum zoals altijd geweldig. Plus 20 graden in de schaduw. De warme Adriatische zee. Keuze uit 3 national parties elke dag. Ontmoetingen met zeer interessante mensen uit landen die we niet 1-2-3 op de kaart konden aanwijzen. Geen wonder dat velen Golden Drum leuker vinden dan Cannes Lions. Zie een impressie van Golden Drum 2009 op YouTube. Zie alle winnaars in Interactive op de site van Golden Drum.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.