Gérard Ghazarian (Candid Group): “Tegenwicht bieden aan grote bureauketens”
Begin jaren negentig vluchtte Gérard Ghazarian vanuit Armenië naar Nederland. In 2007 richtte hij samen met een zakenpartner Candid Group op. Het bedrijf biedt interactie tussen media, creatie, tech en data-expertises. Dus ook tussen merken en hun publiek. Wat is zijn visie op het Nederlandse media- en reclamelandschap?
Ghazarian bestiert een onafhankelijk netwerk van media-, marketing- en communicatiebureaus. Hij is hiermee hard op weg zijn visie te verwezenlijken: Nederlandse adverteerders een gezond tegenwicht bieden aan de grote internationale bureauketens, met de aandacht die zij verdienen.
Als zoon van een bekende Armeense tv-presentatrice bracht Gérard een groot deel van zijn jeugd door bij tv-stations en in regiekamers, op schoot bij regisseurs, producenten en mediabazen. “Met zo’n moeder en zo’n jeugd kun je gerust stellen dat media mij in mijn genen zit”, zegt hij daar zelf over.
Doorzetten en lef
Candid Group claimt het grootste Nederlandse netwerk van onafhankelijke media-, marketing- en communicatiebureau te zijn. Wat bindt de merken die onder Candid Group vallen? Waarom horen de bedrijven in de verschillende disciplines bij elkaar?
“Er gebeurt momenteel zo veel in de wereld: nieuwe technologieën die opkomen, doelgroepen die verschuiven, consumptie van media die gefragmenteerd raakt, consumenten die makkelijker zelf keuzes maken. Dan heb je disciplines nodig om adverteerders een totaalpakket aan dienstverlening te kunnen bieden. Maar wat ons echt bindt is de cultuur bij Candid. We hebben niet de allerbeste skills en de beste ervaring – er zijn partijen die de dingen beter en specifieker kunnen – maar Candid biedt een bepaalde cultuur die de bedrijven bij elkaar heeft gebracht.”
“Ik geloof dat je in een veranderende wereld alleen succesvol kan zijn als je open staat voor verandering”
“Bedrijven worden niet alleen op discipline gekozen, maar ook op basis van hoe ze opereren. Er zijn drie belangrijke pijlers. Allereerst candid, ofwel: openhartigheid en openheid. Ik geloof dat je in een veranderende wereld alleen succesvol kan zijn als je open staat voor verandering. Ten tweede kijk ik of de bedrijven in het verleden met tegenslagen te maken hebben gehad, maar toch hebben doorgezet voor succes. Het derde is lef. In het bedrijfsleven, maar ook voor jezelf, moet je stappen durven zetten.”