Gebruik digitale diensten van uitgevers onderzocht

16 december 2004, 06:33

In Utrecht zijn op 14 december de resultaten van een groot onderzoek gepresenteerd, dat uitgevoerd werd tussen 2001 en 2004 in opdracht van de Nederlandse wetenschappelijke bibliotheken, verenigd in het UKB, Surf Platform ICT en Onderzoek en de wetenschappelijke uitgevers Elsevier en Kluwer Academic Publishers (inmiddels opgegaan in Springer). Het onderzoek is in twee deelonderzoeken uitgevoerd door Koenen Baak en Partners te Voorburg.

Een van de belangrijkste resultaten is dat het aanbod van elektronische tijdschriften en artikelen op de websites van de uitgevers de laatste jaren fors is toegenomen en dat het gebruik ervan aan de Nederlandse universiteiten in zeer korte tijd gemeengoed is geworden.

De gebruikers van de universiteitsbibliotheken (UB’s) hebben de afgelopen jaren miljoenen artikelen opgehaald op de platforms van de uitgevers, ScienceDirect en Kluwer Online . De gebruikers van alle UB’s downloadden samen in oktober 2001 1 op elke 14 artikelen. In oktober 2003 was dat aantal al gestegen naar 1 op 10. Wetenschappelijk medewerkers lazen gemiddeld 88 artikelen , gemeten over een periode van twaalf maanden. 40%las zelfs meer dan 100 artikelen. Wetenschappers blijken gemiddeld 17 verschillende tijdschriften te raadplegen.

Universitaire medewerkers waarderen de toegankelijkheid als de belangrijkste eigenschap van elektronische tijdschriften; ook de voordelen voor interdisiplinair onderzoek worden genoemd.

De universiteitsbibliotheken hebben hun gebruikers op basis van de overeenkomst van 2000 toegang kunnen bieden tot de volledige collectie tijdschriften van ScienceDirect en Kluwer Online, in totaal meer dan 2000 wetenschappelijke titels. Opvallend is dat er een substanti?le vraag was naar tijdschriften die voorheen niet of niet meer in gedrukte vorm beschikbaar waren voor de universiteiten. Zoals verwacht verminderden de UB’s hun abonnementen op de gedrukte tijdschriften van Elsevier en Kluwer Academic, waarbij een aantal UB’s zelfs is overgegaan op uitsluitend elektronische abonnementen (e-only).

Bron:

http://www.informatieprofessional.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!