Gaan startups de coronacrisis met staatssteun overleven?

30 april 2020, 13:00

Deze week is het loket geopend waar startups een lening kunnen aanvragen om de coronacrisis te overleven. Het fonds omvat 100 miljoen euro. Veel te weinig, vindt voorzitter Lucien Burm van de Dutch Startup Association. “Het is geen gift, maar een overbruggingskrediet. Dus de sector die bij uitstek banen creëert moet geld lenen om in stand te blijven. Beetje gek, zeker als andere bedrijven een uitkering krijgen.”

Naast het feit dat het om een lening gaat, is er ook kritiek om de omvang van het fonds, zo blijkt uit het gesprek met Burm in de uitzending van Fast Moving Targets deze week. Wanneer je met 100 miljoen euro de huidige zevenduizend Nederlandse startups wilt redden, snapt iedereen dat dat lastig gaat worden.

“Nederlands startup-klimaat zakt weg naar achterhoede van Europa”

“Premier Rutte heeft in januari geroepen dat ‘we’ nummer één van Europa moeten gaan worden”, zegt Burm. “Ook Techleap heeft dat als doel omarmd. We zijn nu een paar maanden verder en dan merk je dat er in verhouding tot andere landen eigenlijk heel weinig beschikbaar komt voor startups. Dan zit je nu in de achterhoede van Europa qua regelingen. Begrijp me niet verkeerd: iedereen werkt keihard en de intenties zijn allemaal goed, maar dit is zeker vergeleken met andere landen gewoon te weinig.”

Begripsverwarring over startups

Los van de kritiek op de omvang van het fonds en het feit dat het om een lening gaat, is er ook onduidelijkheid over de definitie van een startup. “Het is altijd een beetje moeilijk”, weet Burn uit ervaring. “Het verschil tussen startup en scale-up is al lastig. En in de regelingen die er nu zijn is het zo dat als je nog niet ouder bent dan anderhalf jaar en je vertoont tractie in het aantal werknemers of in omzet, dan word je geteld als een snel groeiend bedrijf, dus als een startup. Dat is wel een punt, maar je zou ze ook wel kunnen omschrijven als een klein bedrijf met de ambities van een groot bedrijf.”

“Startup of scale-up: lastig verschil”

Er zijn ook startups die een geweldig idee hebben dat resulteert in tractie uit de markt, maar nog niet voldoen aan de andere voorwaarden betreffende medewerkers en omzet. Die vallen nu buiten de boot.

Meer startup-omzet dan vaak gedacht

Kritiek dat veel startups helemaal niet bezig zijn met omzet genereren wijst Burm van de hand. “De meeste startups blijven langer dan vijf jaar bestaan. En het grappige is dat grote bedrijven steeds korter bestaan: twaalf tot vijftien jaar. Dat kruipt dus steeds meer naar elkaar toe. Eén op de tien startups is heel succesvol en creërt zo’n beetje de meeste banen van de economie. Dat is een heel belangrijke component. Dus mensen die het niet zo belangrijk vinden die raakt het misschien niet, maar het raakt wel het land. Als je kijkt naar KLM, dat is natuurlijk een prachtig voorbeeld. Er wordt 4 miljard gegarandeerd voor 33.000 medewerkers. Bij startups werken ergens tussen de honderd- en 120.000 medewerkers en die gaan het nu met een klein deel daarvan doen.”

“Ontslagrondes bij startups zijn kapitaalvernietiging”

Naast de 100 miljoen euro voor startups komt er ook nog eens hetzelfde bedrag beschikbaar voor scale-ups. Die regeling loopt via Invest-NL. Bedrijven die daarvoor in aanmerking komen, zullen met de hand worden uitgezocht. Burm wil niet ondankbaar lijken, maar pleit toch voor een ruimhartiger regeling. “Zodat startups in ieder geval hun mensen kunnen aanhouden en kunnen kijken wat ze verder kunnen doen. Ondertussen zie je dat bedrijven op dit moment ontslagrondes aan het voorbereiden zijn of al gedaan hebben. Dat is eeuwig zonde. Dat is een enorme kapitaalvernietiging en gaat evengoed geld kosten aan de kant van de overheid. Die mensen gaan allemaal naar het UWV en dat moet ook betaald worden. Eeuwig zonde.”

De uitzendingen van Fast Moving Targets zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!