Franse TGV succesvol met online campagne
Eind vorig jaar heeft de Franse spoorwegorganisatie SNCF een ongebruikelijke beslissing genomen om niet via TV maar via internet de TGV te promoten. SNCF heeft daarvoor drie viral commercials laten ontwikkelen (door TBWA Interactive), die op de campagnesite cestunchoix.com konden worden gedownload en doorgestuurd via e-mail. Gisteren publiceerde Le Journal du Net de eindresultaten van deze voor TGV ongebruikelijke campagne.
Via online advertenties (banners die een deel van de commercials lieten zien) op Latribune.fr, Toutsurlacom, Le Journal du Net en het netwerk van Weborama, werden surfers verleid om naar de campagnesite te gaan waar de commercials in het geheel konden worden bekeken. In een periode van een maand zijn vervolgens meer dan 460.000 unieke sitebezoekers geregistreerd en zijn de commercials maar liefst 1 miljoen keer bekeken. De click-through op de bannercampagne was 4,44% terwijl 47.500 sitebezoekers via e-mail op de site zijn gekomen. Uiteindelijk heeft 3,37% van de passagiers een TGV-ticket gekocht na het bezoeken van de site.
Jammer dat niet het budget voor de online campagne (12,5% van het campagnebudget ging naar internet; 88,5% naar radio en print) bekend is gemaakt. Zou aardig zijn om de kosten en baten eens te vergelijken met een tv-campagne. Zeker nu blijkt dat tijdens tv-commercials de mannen zappen en vrouwen beppen.
Via: adverblog.com