Stedelijk China kampioen mobiel gebruik

27 juni 2012, 05:04

Forrester Mobile Technographics Ladder

Nu meer dan de helft van de Nederlanders in het bezit is van een smartphone is het niet zozeer meer interessant om te weten hoeveel mensen een smartphone hebben, maar in welke mate men er actief gebruik van maakt. Elk jaar brengt Forrester een update uit van haar Social Technographics Ladder. Het model classificeert consumenten op basis van de mate waarin zij gebruikmaken van sociale technologieën. Is iemand vooral een passieve lurker of publiceert hij of zij ook actief content? Minder bekend is dat Forrester ook een Mobile Technographics Ladder heeft ontwikkeld, die gepubliceerd is in Forrester's Global Mobile Behaviors 2011 rapport. Dit model neem ik in deze blog onder de loep.

Ik heb dit rapport gebruikt voor het schrijven van het hoofdstuk Mobile Marketing (samen met Mark de Bruin en Naos Wilbrink) in het Marketingfacts Jaarboek 2012. De cijfers zijn van eind vorig jaar, maar daarom niet minder interessant.

Om maar direct met het slechte nieuws te beginnen: in tegenstelling tot de 2010-versie zijn in het nieuwe rapport de cijfers voor alleen Nederland niet meer beschikbaar. In plaats daarvan moeten we het doen met de geaggregeerde cijfers van de EU-7 (Frankrijk, Duitsland, Italie, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk & Zweden). Deze cijfers worden vergeleken met de VS, stedelijk China en stedelijk India:

Zoals is te zien in het model kent Europa relatief weinig zeer intensieve smartphonegebruikers. Met name stedelijk China kent veel gebruikers die veel gebruikmaken van internet op hun telefoon. Waar we in Westerse landen veelal beschikken over een laptop of pc, is voor Chinezen de smartphone vaak het enige apparaat waarmee zij in verbinding staan met het web.

Sociale netwerken

Ongeveer eenderde van de inwoners van metropool China zoekt minstens een keer per maand mobiel toegang tot haar sociale netwerken. Dit is tekenend voor de hoge mate van mobiele interactie in China: 46% gebruikt maandelijks mobiel internet, 57% luistert muziek en 36% speelt games.

In Europa is het mobiel gebruik van sociale netwerken beduidend minder populair, 11% van de respondenten uit de EU zegt maandelijks sociale media te gebruiken via hun telefoon. Nederlanders lopen met 16% voor op het Europees gemiddelde.

Veel 'multiphone' bezitters

Forrester heeft ook gekeken naar hoeveel telefoons men in bezit heeft. Ook op dit vlak zijn de Chinezen nummer 1, gemiddeld heeft 36% van de inwoners van metropool China 2 of meer telefoons. Overigens is dit in Spanje (36%), Hong Kong (34%), Nederland (32%) en de VS (34%) niet veel anders.

Verenigde Staten grootgebruikers van apps

Van de Westerse landen downloaden bezitters van mobiele telefoons in de VS de meeste applicaties. Negen op de tien respondenten uit Amerika zegt de afgelopen 3 maanden apps te hebben gedownload. Het Verenigd Koninkrijk is in Europa het meest actieve land qua downloaden van apps (66%). Nederland volgt met 63% de Britten op de lijst. Het EU gemiddelde ligt op 61%.

Waar weather apps (51%) het meest populair zijn in de VS, worden games (46%) en social media apps (43%) in Europa het meest gedownload. In Azië doen muziekapplicaties en games het goed.

Over het onderzoek

Het Global Mobile Behaviors 2011 rapport is gebaseerd op haar Technographics Benchmark Survey-onderzoek, dat is uitgevoerd in Noord-Amerika (Canada, Amerika), Europa (EU-7) en Azië (Metropool China en India). De info over de afzonderlijke onderzoeken:

  • North American Technographics Benchmark Survey, Q2/Q3 2011 (USA)

    Mail survey, uitgevoerd in mei-juli 2011 onder 10,802 respondenten van 18 jaar en ouder. Het panel is gewogen naar leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, beroep/werk en regio/geografisch.

    Het onderzoek heeft een betrouwbaarheidsinterval van 95%.

    Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het panel van TNS.

  • European Technographics Benchmark Survey, Q2 2011 (Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk)

    Mail survey, uitgevoerd in februari-april 2011 onder 22,501 respondenten van 16 jaar en ouder. Het panel is gewogen naar leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding en regio/geografisch.

    Het onderzoek heeft een betrouwbaarheidsinterval van 95%.

    Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het panel van TNS.

  • Asia Pacific Technographics Benchmark Survey, Q2/Q3 2011 (Zuid Korea, Australië, Japan, metropool China (Hong Kong, Shanghai, Beijing, Guangzhou, Chengdu, Wuhan en Xian), en metropool India (Mumbai, New Delhi, Kolkata, Bangalore, Chennai, Hyderabad en Ahmadabad)

    Telefonisch en offline onderzoek, uitgevoerd in maart-april 2011 onder 11,164 respondenten van 18 jaar en ouder. Het panel is gewogen naar leeftijd, geslacht en regio/geografisch.

    Het onderzoek heeft een betrouwbaarheidsinterval van 95%.

Afbeelding: Incase (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!