Ferry Bol (Eigenaar bureau FEL): “Merken moeten menselijker worden”
Ferry Bol, eigenaar van Bureau FEL, gaat al jaren de uitdaging aan om in het traditionele reclame- en marketingland een grotere impact te bereiken. Vaak door bijzondere merkactivaties, indien mogelijk voor kleinere budgetten. Ferry: “Een grote impact hoeft niet altijd duur te zijn.”
Als creative director van FEL, een creative agency in Amsterdam, brengt Ferry Bol merken ’tot leven’. Sinds 2011 timmeren Ferry en zijn team aan de weg om ideeën en concepten te bedenken die opvallen.
Is merkactivatie iets anders dan reclame maken? Ferry: “De consument koopt niet meer zomaar iets van je. Je moet eerst laten zien wat je kan en wat je hebt. Massacommunicatie is iets heel anders. Dat noemen wij vooral zenden. Daar zetten wij ons een beetje tegen af. Wij willen juist dialoogmarketing: mensen met elkaar laten praten.”
Bureau FEL werkt vooral voor grote merken. Dit soort bedrijven zijn gewend om grote budgetten te reserveren voor marketing en communicatie. Dat is niet áltijd een must. “Mensen vermaken en blijven boeien, dat wil je heel graag doen. Niet té snel op een idee inzoomen. Echt succesvolle campagnes zijn middelenvrij en budgetvrij, “ aldus Ferry. Toch realiseert hij met zijn bureau vaak voor ‘kleinere’ budgetten een opvallende merkactivitie.
Wat is dat dan? Klanten willen vaak ‘iets dat viral gaat’. Ferry: “Dat wil de klant dan vaak ook nog eens voor een heel klein budget. Dat kan alleen maar met een goed idee, maar daar heb je ook goede content voor nodig. Dan moet je dus een goed verhaal en goed product hebben. Massacommunicatie is goed meetbaar. Activaties zijn minder goed meetbaar. In tijden van crisis durven merken sneller risico te nemen. Nu kiest men weer sneller voor veiligheid. Je merkt dat merken nu weer sneller terugvallen op het traditionele denken. Merken moeten gewoon durven. Je moet je tussen de mensen begeven.”
Advies van Ferry? Durf jezelf kwetsbaar op te stellen als merk.