Fedex maakt ‘fan’ het leven zuur
Jose Avila heeft zijn gehele meubilair zelf gefabriceerd van Fedex-verpakkingsmateriaal, en is hier een weblog (fedexfurniture.com)met foto’s over gestart. Fedex reageert (.pdf) hier vervolgens woest op en eist middels een juridisch bataljon dat de site stante pede uit de lucht wordt gehaald, omdat inbreuk wordt gemaakt op allerlei rechten. Dan begint het verhaal rond te zingen op Internet:
Naast Wired en Slashdot besteedt ook bijvoorbeeld Steve Rubel er aandacht aan. Teneur van de reacties is dat Fedex zichzelf belachelijk maakt, door een ‘citizen advocate’ – in dagelijks taalgebruik een ‘fan’- tegen zich in het harnas te jagen. Inmiddels hebben ook grote TV zenders als CBS en NBC het verhaal opgepikt.
Mij lijkt dat bottom-line Fedex in haar recht staat en dat het citizen-advocate-verhaal rondom Jose overtrokken is, maar dat dit verhaal – dat nog wel een paar hoofdstukjes zal krijgen – overduidelijk maakt dat hoe je als bedrijf op zoiets reageert misschien nog wel belangrijker is dan de inhoudelijke boodschap. Als Fedex de moeite had genomen om in dialoog te gaan met Jose, in plaats van meteen een batterij advocaten er op af te sturen, had ze zich waarschijnlijk deze negatieve publiciteit kunnen besparen.
In plaats van boos te worden, had FedEx de fan juist moeten eren door hem bijvoorbeeld een dagje door de FedEx “fabrieken” te geven, zijn leven lang gratis dozen te geven, enz….
Zoiets moet je namelijk juist positief uitbuiten. Het is volgens mij niet zo dat deze gast namelijk zijn meubilair verkoopt aan derden, dus hij maakt geen winst van zijn hobby dus inbreuk maakt hij in mijn opinie niet.
Misschien juist wel slim van Fedex, want zoals je weet: ook negatieve reklame is positieve reklame… En op deze manier komen ze veel meer in het nieuws dan wanneer ze niets hadden gedaan… Toch?
Tja, het heikele punt blijft natuurlijk wel, hoever moet je gaan als onderneming? Moet je elk bericht over je merk maar meteen belonen met reisjes, produkten, aandacht etc? Moet je maar overal op inspringen? Is dat echt nodig? Deze fedex zaak bracht bij mij die vraag, aangezien het wel een trend lijkt te worden (Landrover, Unilever, Dell). Of heet dit voortaan The Kryptonited Customer?
Vooral dat je moet reageren als bedrijf is natuurlijk de vraag. Je kunt het ook laten doodbloeden. Laatst was er een fan die een metal-jacket had gemaakt van reepjes colablik , daar is toch ook geen rechtzaak over begonnen ?
Als FedEx zou ik dit alleen maar cool vinden! Meteen belonen hoeft natuurlijk niet maar het is leuk voer voor een interne nieuwsbrief binnen FedEx, toch? Die jongen doet verder niets verkeerd, lijkt mij! Hij brengt FedEx geen schade toe, hij laat alleen maar zien dat hun dozen best goed alternatief aangewend kunnen worden 😉 Beetje vreemd dus dat ze zo fel reageren bij FedEx.
@neoMagic: Merkbescherming is een vak apart heb ik wel eens begrepen. Want waar leg je de grens als FedEx? Als iemand een auto nabouwt van FedEx dozen en een helling afsjeest? Of als iemand op de FedEx dozen-stoel gaat zitten, er door heen zakt, zijn rug breekt en FedEx aansprakelijk stelt? Misschien wat overdreven voorbeelden, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat men voorzichtig is met het “hergebruiken” van het merk.
Wil niet zeggen dat ik ook erg cool vind wat die gast doet, maar snap je ook de keerzijde?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!