Facebooks nieuwe update helpt je bij webcare

18 november 2016, 09:00

De nieuwe inbox zet alle reacties en privéberichten van Instagram, Facebook en Messenger op één plek

Bedrijven die zowel Facebook als Instagram gebruiken, zullen aangenaam verrast zijn. Op dit moment beheren bedrijven hun reacties en vragen in de Facebook, Messenger en Instagram app. Met de nieuwe toepassing worden al deze platformen gecombineerd tot één inbox en hoef je dus maar één plek te monitoren.

De nieuwe inbox ziet er als volgt uit:

Gecombineerde inbox Facebook Instagram Messenger

Gecombineerde inbox Messenger, Facebook en Instagram

Facebook zelf zegt over de nieuwe functie:

We’re committed to equipping businesses with the tools to have friendly, fluid conversations with people, and we want to help you save time by making that process simple and easy.

In de gecombineerde inbox worden reacties, privéberichten en bezoekersposts van alle drie de platformen weergegeven. Vanuit hier heb je de mogelijkheid om direct te reageren op een verzoek.

Reageren op verzoeken gecombineerde inbox Facebook Messenger Instagram GIF

Reageren op reacties en privéberichten vanuit gecombineerde inbox

Ingebouwde customer relationship manager

Niet alleen worden alle reacties en privéberichten gebundeld in één inbox, ze worden ook aan elkaar gekoppeld op persoonsniveau. Dit maakt het mogelijk op individueel niveau te bekijken wat de activiteit van een persoon is. Je ziet bijvoorbeeld of er eerder communicatie heeft plaatsgevonden tussen jou en deze persoon op de verschillende platformen.

Ook bestaat de mogelijkheid een persoon te labelen, bijvoorbeeld als prioriteit of ‘normale’ klant. Op die manier kun je jouw communicatie aanpassen aan het individu en beter prioriteiten stellen.

CRM optie Facebook Messenger Instagram

Customer relationship manager geïntegreerd in de nieuwe inbox

Gecombineerde inbox in Facebook Pages Manager-app

De gecombineerde inbox is al getest en met succes. De inbox zal in de Pages Manager-app geïntegreerd worden. Als je de Pages Manager app gebruikt, zal de nieuwe inbox te gebruiken zijn na de update. Let er wel op dat je Instagram nog even koppelt als je dat nog niet hebt gedaan. Wanneer je al eens een Instagram-advertentie hebt gemaakt, hoef je dit niet meer te doen en is je Instagram-profiel automatisch gekoppeld.

Mocht je de Pages Manager-app niet willen gebruiken, dan blijft dat mogelijk. In de Messenger-, Facebook- en Instagram-app blijft het mogelijk op de huidige manier je interacties te beheren. Je bent dus niet verplicht om de nieuwe inbox te gebruiken.

Toegevoegde waarde voor bedrijven

De gecombineerde inbox is vooral ontworpen om het gebruiksgemak te bevorderen – en misschien een beetje om de Pages-app te promoten. Wat vooral handig is, is het onderscheid dat wordt gemaakt tussen de drie platformen. Elk platform heeft zijn eigen omgevingskleur: lichtblauw voor Messenger, donkerblauw voor Facebook en paars voor Instagram. Op die manier wordt de kans op verwarring geminimaliseerd.

De nieuwe inbox is vooral voor webcare erg handig, omdat nu alle interactie gecombineerd is. Zo kan het zijn dat een klant een vraag stelt op Instagram over een coulance en tegelijkertijd stennis schopt op Facebook. Momenteel leg je de link wellicht niet zo snel en zou je de klant op Instagram coulanter helpen dan als je wél weet wat er op Facebook is gebeurd.

De gecombineerde inbox maakt het lekker overzichtelijk. Dit geldt vooral voor Instagram, waarvan ikzelf de inbox vaak over het hoofd zie, waardoor berichten niet worden gezien. Het is in ieder geval handig om alle Facebook- en Instagram-interacties op één plek te hebben. Het zal een beetje tijd schelen. Tijd die je aan andere dingen kunt besteden, zoals contentcreatie.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!