Evolutionary Site Redesign is beter alternatief voor nieuw website-design
Wanneer de verwachtingen en resultaten van een website achterblijven, kan dit vele redenen hebben. Maar op de een of andere manier leeft vaak de overtuiging dat het design de belangrijkste oorzaak is van achterliggende resultaten. De oplossing lijkt dan ook vaak eenvoudig: een nieuw design voor je website. Toch blijven resultaten na een redesign vaak uit. Een evolutionaire aanpak is de oplossing: Evolutionary Site Redesign.
Soms wordt een nieuwe websitedesign geadviseerd door een extern design- of developmentbureau, maar vaak gaat dit ook op eigen initiatief. Design is zeer bepalend voor de prestaties van je website. Design bepaalt hoe bezoekers jouw bedrijf zien. Een onaantrekkelijk design kan een doorn in het oog zijn, kan de gebruiksvriendelijkheid negatief beïnvloeden. Maar hoe belangrijk design ook is, een volledig vernieuwd design is meestal niet de oplossing!
Waarom werkt een redesign niet?
Bij de lancering van een compleet nieuw design of website vallen de resultaten vaak tegen. Zelfs als je alle best practices volgt en je er een uitgebreide user test aan vooraf laat gaan, mag je eigenlijk al aan de champagne als de conversiecijfers gelijk blijven.
Vier redenen waarom een redesign van een website niet werkt en hoe het verbeterd kan worden met Evolutionary Site Redesign.
Reden 1: Mixed bag
Een redesign is zoals ze het op z’n Engels zeggen een mixed bag: in de zak zitten goede en slechte zaken. Er zitten bij een volledig nieuw design veel conversieverbeterende elementen in maar ook zaken die juist een negatief effect hebben op de conversie. Alles bij elkaar opgeteld mag je al blij zijn als je op nul uitkomt. Het kost je daarnaast nog weken of maanden om uit te zoeken waar in het nieuwe design nu de winst en het verlies vandaan komen, als je er überhaupt achterkomt.
Bron: Widerfunnel.com
Reden 2: Niet alle learnings kunnen mee
Op de oude website zijn vaak door de jaren heen wijzigingen en tests uitgevoerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de website langzaamaan beter is gaan presteren. Uiteraard probeer je deze wijzigingen mee te nemen naar je nieuwe site. Helaas lukt het niet altijd. Daarnaast is het ook maar de vraag of die CTA of USP hetzelfde resultaat hebben. Een nieuw design heeft invloed op alle stappen.
Reden 3: Wensen groter dan het budget of tijd
Bij een website redesignen project komt er altijd een moment dat door voorschrijvend inzicht, nieuwe wensen of ideeën ontstaan. Dit heeft gevolgen op een van de drie punten van de project management triangel: budget, tijd of scope.
Bij de eerste nieuwe inzichten kan het beschikbare budget worden opgehoogd of de deadline worden verschoven, maar er komt in bijna ieder project een moment dat ook de scope wordt bijgesteld. Het gevolg is dat de juiste implementatie van design onder druk komt te staan of dat er features missen die achteraf nodig zijn.
Reden 4: Wie aan het ene werkt, werkt niet aan het ander
Bij het inzetten van een redesignproject wordt de focus verlegd van de site die al ‘live’ staat naar de nieuw te ontwikkelen website. De huidige website krijgt daardoor tussen de drie en de zes maanden geen of beperkte aandacht. In deze periode sta je dus helemaal stil, wat in een concurrerende markt funest kan zijn.
“Stilstaan door redesign kan in een concurrerende markt funest zijn”
Kijk maar naar de grote online giganten. Wanneer is het laatste redesign geweest van bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue? Ook Amazon heeft al heel lang geen redesign gedaan. Een redesign willen we dus niet. Maar je zult mee moeten met de tijd. Je hebt nieuwe diensten, een nieuwe identiteit, waardoor een verouderd design een obstakel van groei kan zijn. Is niets doen dan de oplossing? Zeker niet!
De oplossing: Evolutionary Site Redesign
Een evolutionaire aanpak is de oplossing. ESR staat voor ‘Evolutionary Site Redesign’. Een mooi buzzwoord. Praktisch betekent het dat we de site in stapjes overzetten naar een nieuwe vormgeving. Zo kunnen we stap voor stap meten wat het effect is. Je website transformeert geleidelijk naar de nieuwe omgeving.
Evolutie, niet revolutie
En weet je wat hier zo prettig aan is? Iedere online marketeer of organisatie kan hiermee beginnen. Het is makkelijker dan een hele nieuwe site uit te werken of een volledig nieuw design toe te passen. Het enige wat je nodig hebt, is een andere aanpak!
Start met het analyseren van de grootste obstakels van de website. Wat zorgt ervoor dat de mensen de bestelling niet afronden of niet kunnen vinden wat ze zoeken? Prioriteer op basis van de Impact Effort Matrix welke onderdelen de meeste impact zullen hebben op de prestaties van je site, en de minste tijd en energie kost om te realiseren. Let hierbij op dat je niet té grote blokken opnieuw laat ontwikkelen, maar het beperkt tot één pagina of één belangrijk element (zoals bijvoorbeeld het menu).
Door op deze manier aanpassingen door te voeren, kun je heel goed meten wat echte verbeteringen zijn en wat niet. Je leert je site en je doelgroep op deze manier goed kennen. Omdat de wijzigingen klein zijn, is de drempel om ze live te zetten ook niet te groot en kom je in een flow van continu leren en verbeteren. Veel beter dan een compleet nieuw design toch?
“Met deze aanpak kom je in een flow van continu leren en verbeteren”
Welke ervaringen heb jij met een redesign? Lukt het jou wel om de site vanaf lancering beter te laten presteren? Of ben je al actief bezig met Evolutionary Site Redesign? Laat het weten, lees het graag terug in de comments!