Europees koopgedrag verschilt per land
Er bestaan grote verschillen in koopgedrag tussen de inwoners van de EU-landen. Zo nemen Nederlandse consumenten 80% van hun aankoopbeslissingen ter plekke in de winkel, maar slechts 42% van de Italianen.
Nederlanders zijn dan ook tweemaal zo gevoelig voor point-of-purchase reclame dan Italianen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Point Of Purchase Advertising International (Popai).De vraag is of deze verschillen voortkomen uit een nationaal karakter, de plaatselijke retailmarkt, of een verschillende merkbeleving. Duidelijk is dat er verschillende voorkeuren voor winkelen bestaan. Overal lopen mannen het liefst een winkel in om snel iets te kopen en zien vrouwen winkelen meer als vrijetijdsbesteding. Italiaanse mannen geven echter veel meer geld aan kleding uit dan Nederlanders. Italianen zien winkelen ook meer als een totaalervaring, zodat een zitgelegenheid met koffieautomaat als point-of-purchase (PoP) element vanzelfsprekender is dan in Nederland. De Italiaan wil nadenken alvorens tot aankoop over te gaan, terwijl de Nederlander een snelle, efficiente afweging maakt en als PoP-element graag suggesties ziet over bijvoorbeeld het combineren van kledingstukken.
Bron:
Marketing Week p. 37, 1,3 p.