Ervaringen van online shoppers

Ervaringen van online shoppers
, PostNL
@postmarketeers

Wat voor type shoppers zijn er online en offline? Bij welke vorm van shoppen heb je nadat je een product hebt gekocht het vaakst spijt? Hoe oriënteren Nederlanders zich bij het online en offline shoppen? Waarom kopen Nederlanders op buitenlandse webshops? Deze vragen werden onderzocht in een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Stadspeil in opdracht van PostNL. Aan 1.065 respondenten met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar (man/vrouw verhouding was 49%/51%) werden diverse vragen gesteld over de ervaringen met online kopen.

Type shoppers: koopjesjager online de grootste groep

De grootste groep online shoppers is de groep koopjesjagers. In vergelijking tot offline kopers is dit percentage hoger (41% vs 49%). Mensen tussen de 35 en 50 herkennen zichzelf het vaakst in de koopjesjager, vooral wanneer zij thuiswonende kinderen hebben. Mensen onder de 35 beschrijven zichzelf, zowel online als in fysieke winkels, vaker als gemakskoper of trendkoper. Nederlanders van 65 jaar en ouder vertonen het vaakst de meeste overeenkomst met de window shopper. Deze vind je vaker in winkelstraten dan online.

Type online shopper

Online of offline oriënteren

Shoppers die eerst offline oriënteren doen dit om de prijs te vergelijken (68%), maar ook het product aan te raken, te passen of te proberen (52%). Hiermee wordt aangegeven dat het fysiek aanraken van producten een van belangrijkste voordelen van offline shoppen is. Ook iets wat we terug zien in de Thuiswinkel monitor. 

Offline orienteren

Hoewel het vaak gebeurt dat men fysieke winkels bezoekt om zich te oriënteren op een online aankoop, komt het omgekeerde nog vaker voor. Bij offline aankopen wordt vaak van tevoren het internet geraadpleegd, met name wanneer er elektronica aangeschaft wordt. Mannen oriënteren zich vaker online voor een offline aankoop, vooral wanneer het gaat om dagelijkse boodschappen, doe-het-zelf artikelen, make-up en sieraden.

Voor consumenten die zich eerst online oriënteren zijn de informatiebronnen prijsvergelijking (87%), reviews van gebruikers (62%) en informatie over beschikbaarheid  (61%) de belangrijkste.

Online orienteren shoppen

Bij welke vorm van shoppen heeft u vaker spijt?

Een andere vraag die werd gesteld in het onderzoek was de vraag: “Bij welke vorm van shoppen heeft u vaker spijt?”. Nederlanders geven vaker aan meer spijt te hebben van hun online aankopen (13%) dan van hun offline aankopen (10%), al heeft meer dan een derde eigenlijk nooit spijt van aankopen.

vorm van shoppen spijt

Belangrijkste redenen om in het buitenland te shoppen

De belangrijkste redenen voor consumenten om bij buitenlandse webwinkels te shoppen zijn het prijsverschil (69%), uitgebreider assortiment (46%) en dat in het buitenland bijzondere producten kunnen worden gekocht (43%). Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat steeds meer Nederlanders bij buitenlandse webshops aankopen doen. Voornamelijk mensen uit grote steden, mannen en jongeren shoppen in het buitenland.

Credits afbeelding: qnr (CC)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • "Mannen oriënteren zich vaker online voor een offline aankoop, vooral wanneer het gaat om dagelijkse boodschappen, doe-het-zelf artikelen, make-up en sieraden."

    Make-up? Mannen?

    geplaatst op
  • Ik ben wel benieuwd naar het percentage kopers die online besteld en betaald, maar bij een fysieke locatie afhaalt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.