Erik Schoppen: ‘Alleen duurzame merkbouw heeft nog toekomst’

Erik Schoppen is medeauteur van ‘Strategisch merkenmanagement’, het standaardwerk op het gebied van toekomstgericht en duurzaam merkbeheer.

1 juni 2022, 10:35 2270 x gelezen

Deze maand is de vijfde herziene editie uitgekomen, nu volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak. We spraken Erik Schoppen uitgebreid over wat er nieuw is in deze editie, over het creëren van maatschappelijke waarde en over stakeholdermanagement.

Wat maakt deze uitgave relevant voor merkbouwers en marketeers?

“Nu we in een tijdperk leven waarin merken en mensen verbonden zijn met alles en iedereen, is branding in de digitale, mentale en fysieke wereld relevanter dan ooit voor organisaties. Want de digitale wereld kan niet bestaan zonder een levensvatbare fysieke wereld. En zonder merken in de hoofden en ‘harten’ van mensen geen betekenisvolle merkwaarde(n). Wij denken dat merken hierin een sociale en duurzame rol kunnen vervullen.

“Het creëren van financiële én maatschappelijke waarde zou een prioriteit moeten zijn voor iedereen die zich bezighoudt met het duurzaam bouwen van merken. Je hebt beide nodig om als merk nog relevante verbindingen te maken met je doelgroep. Dat is dan ook de missie van dit boek: toekomstbestendige merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren in een duurzaam verbonden wereld.”

Wat maakt jullie boek een ‘groen’ merkmanagementboek?

“Het boek focust nu meer op vertrouwen, impact en duurzaamheid. Niet alleen de financiële aspecten komen aan bod, maar er wordt ook dieper ingegaan op sociale en duurzame merkmeerwaarde creëren. De Europese Commissie heeft in haar ‘European Green Deal’ nieuwe richtlijnen aangenomen op het gebied van duurzaamheid en wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dit gaat ook gevolgen hebben voor veel merkorganisaties, hun bedrijfsvoering en hun merkportfolio. Daarom willen we in deze nieuwe editie inzicht geven hoe op een sociale en duurzame wijze merkmeerwaarde en vertrouwen te creëren. Dat begint bij een solide en menselijke basis; het bouwen en beheren van toekomstbestendige, betrouwbare en financieel sterke merken die ook een netto-positieve impact hebben op de planeet.”

Wat zijn de nieuwe onderwerpen in deze behoorlijk dikkere editie?

“Uiteraard behandelen we alle relevante onderwerpen. Maar relatie- en stakeholdermanagement komt in een volledig nieuw deel aan bod (het boek bestaat uit vijf delen, 670 pagina’s). Hierin bespreken we onder meer de (psycho-)sociale lagen van vertrouwen om (merk)vertrouwen op te bouwen. Hoe kun je interne en externe stakeholders beter betrekken bij het merk en de merkorganisatie om zo gezamenlijk merkwaarde en maatschappelijke waarde te creëren. Een merk bouwen doe je tenslotte voor en door mensen. Ofwel, zonder mens geen merk. En geen merk zonder markt en maatschappij.

“Vanwege deze holistische visie introduceren we het merkmeerwaardekompas, een nieuw raamwerk voor het ontwikkelen van strategieën en ecosystemen voor meervoudige merkmeerwaardecreatie. Dit biedt een effectief communiceerbaar en strategisch houvast voor iedereen die met merken werkt.”

Wat zijn de take-aways waar lezers gelijk wat aan hebben?

“In deze herziene versie zijn niet alleen alle hoofdstukken duidelijker ingedeeld en bijgewerkt naar de laatste stand van zaken, maar zijn ook alles merkcases geactualiseerd. Zo besteden we vanuit brand managementperspectief veel aandacht aan digitale merk & marketing ecosystemen, design thinking, brand customer journey mapping en hoe (digitale en fysieke) merkvertrouwensrelaties te bouwen. Daarnaast behandelen we niet alleen duurzaam merkbeleid en CSR, maar bijvoorbeeld ook merkactivisme.

“Het boek bestrijkt het hele vakgebied en biedt met alle modellen, stappenplannen en voorbeelden een strategisch én hands-on houvast voor bestuurders, managers, marketeers, designers of andere ontwikkelaars. Bij het boek is ook een handige wegwijzerposter ontwikkeld om een sterk merk te bouwen, te meten en te beheren. Deze is gratis te downloaden op SMM5.NL of hier als papieren poster aan te vragen.”

Dat brengt onsop duurzaam, het is toch weer een papieren boek.

“Ja, want veel mensen hebben toch graag een fysiek naslagwerk in hun handen. Overigens is het boek een hybride uitgave – een combinatie van fysiek en digitaal. Veel actuele verdiepingen behorend bij het boek en alle video’s zijn nu snel te bekijken via QR-codes. En weet je wat het mooie is, in het e-book is alle online content (honderden pagina’s extra) meteen in de opmaak opgenomen, zodat je lekker door kunt lezen. Dat maakt ons e-book gebruiksvriendelijk, goedkoper én duurzamer. Maar je mag natuurlijk beide versies kopen, want het fysieke boek met honderden foto’s is ook als inspiratieboek lekker om door te bladeren.”

Kijk hier voor meer informatie over het boek.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!