Eric Smit (Follow The Money): “We verkopen onthullingen en grijpen die bij de lurven”

18 november 2013, 14:59

Schrijver, filmmaker en voorvechter van hoogstaande onderzoeksjournalistiek: Eric Smit is hoofdredacteur van het veelgeprezen platform Follow The Money. “De toekomst van journalistiek zit in onderzoek.” Eric Smit kiest ervoor om de duurste vorm van journalistiek – de onderzoeksjournalistiek – te verwerken in zijn businessmodel. “Goed uitgevoerd levert dat vanzelf lezers en naamsbekendheid op”, denkt hij.

“Mensen willen gewoon weten dat er iets niet deugt”, zegt Smit. “Wij verkopen belangrijke onthullingen én grijpen ze ook nog bij de lurven.” Dat doen ze bij Follow The Money door zelf onderzoek te doen, soms met hulp van buitenaf.

“Ik haal mijn verhalen uit mijn netwerk, maar we zijn ook aangesloten bij Publeaks”, zegt Smit. Dat netwerk bestaat voor Smit in elk geval uit meer dan 4.000 volgers op Twitter. “Ik ben een merk aan het opzetten, daarbij wil ik graag de interactie aangaan met volgers.”

Social media is voor hem de manier om het grote publiek aan te spreken. Ook zoekt de journalist naar samenwerking met televisie. Onlangs werkte Smit mee aan een item voor Een Vandaag. “Een stap vooruit”, zegt hij daarover. Een verhaal moet echter wel doorgetimmerd zijn en deugen. “Het moet van alle kanten bevraagd zijn.”

Langere verhalen met verdieping hebben voor Smit dan ook de toekomst. Maar op internet vervliegt de aandacht van de lezer snel. “De kunst is om de lezer langer dan vier minuten vast te houden.” En dat lukt volgens Smit bij Follow The Money. Bij digitale verhalen is volgens Smit nog wel een grotere rol weggelegd voor illustraties en infographics. “Die moeten in dienst staan van een verhaal”, zegt hij. “Goed schrijfwerk vormt nog steeds de basis.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!