Elon Musk snapt Twitter

1 april 2015, 09:30

Elon Musk, de Amerikaanse ingenieur, ondernemer en uitvinder van SpaceX, mede-uitvinder van PayPal en eigenaar van Tesla, snapt Twitter. Hij gebruikt het medium voor updates over zijn bedrijven en projecten of bijvoorbeeld om te waarschuwen voor de gevaren van artificiële intelligentie. En hij speelt het spel van aandeelkoersen, tweets en media-aandacht gezellig mee.

Not a car

Het begon allemaal met deze tweet:

Dat Tesla zijn horizon ging verbreden, hing al een tijdje in de lucht. Hoe horen we dus pas op 30 april. Toch is het goede antwoord waarschijnlijk al via hashtag #TeslaNewProductGuesses te vinden: een ‘battery pack’ voor energie in huis.

Interessanter is het effect van een berichtje van nog geen 140 tekens. Het aandeel Tesla steeg met bijna 4 procent na de tweet, terwijl het daarvoor nog in de min stond. Met een bericht van 115 karakters verhoogde Musk de totale beurswaarde van Tesla in een klap met 900 miljoen dollar. Kanttekening daarbij is dat de beurswaarde van technologiebedrijven eerder een weerspiegeling is van het sentiment en momentum rond een bedrijf dan de echte waarde van de operatie van een bedrijf als Tesla.

Geen intentie

Frappant is dat Musk op 16 maart nog tweette dat hij absoluut geen intentie heeft de prijs van aandelen Tesla te beïnvloeden met tweets.

Sterker nog, Musk meent dat korte stijgingen van de prijs zelfs nadelig werken voor het merk. Ironisch genoeg viel ook die tweet samen met een stijging van 3,7 procent van het aandeel Tesla. Net zoals deze tweet op 29 januari over de over-the-air-updates van een van de Tesla auto’s die samenviel met een stijging van 2,9 procent van het aandeel.

Tweet Musk = stijging aandeel?

Ondanks dat de tweets van Musk op verschillende momenten een positief effect hadden op het aandeel Tesla, is dat niet altijd het geval. Een tweet van Musk op 8 maart (zondag) waarin hij de vertraging van de bouw van een megafabriek ontkende voorkwam niet dat de koers van het aandeel op maandag met 1,8 procent daalde.

Helaas voor de aandeelhouders gaat ‘tweet Musk equals stijging aandeelprijs’ dus niet op. Al is 7,8 miljoen dollar (tijdelijke) stijging van bedrijfswaarde per karakter van een tweet geen slechte score voor een maandagavond.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief