Elite designers against Ikea
Elite designers against Ikea is de recente viral marketing campagne van Ikea met in de hoofdrol ‘elite designer’ van den Puup. In verschillende tv-commercials, posters en printadvertenties spreekt van den Puup zijn ‘afschuw’ uit over de walgelijk lage prijzen van Ikea. Op de bijbehorende website is zelfs een compleet multi-media interview met van den Puup te vinden. Leuk gedaan, doet me een beetje denken aan Het mysterie van Dalarö (via: greedygirl.com).
Wat ik met name interessant vind:
Hoe je het cynisme dat regeert kunt ombuigen in een campagne.
M.a.w de boodschap van Ikea: design, kunstenaar en artiest is eng en overbodig.
Dit wordt massamediaal tussen ieders oren gedrukt…
Globalisering in zijn lelijkste vorm.
Maar wel goeie marketing, en daar gaat dit weblog over.
Maar ook marketeers hebben een verantwoordelijkheid, of minstens een respect voor inhoud en behoud van oorspronkelijkheid. Of willen we één winkel, één stijl, één norm?
Ik vraag me wel eens af hoe lang een marketeer hierbij stilstaat