Efficiënt werken zonder poespas #adv

16 juli 2014, 08:30

Leen Struijt van De Keukenmaat houdt niet zo van poespas. Al zo’n 35 jaar verkoopt en monteert hij keukens en dat doet hij op een praktische manier. “Onze boodschap is simpel. Voor verkooppraatjes moet je bij een ander zijn.”

Deze bijdrage is tot stand gekomen in samenwerking met HP, dat ondernemers graag helpt om efficiënter te werk te gaan. Dat doen ze o.a. met hun multifunctionele kleurenprinters, die 50 procent goedkoper printen dan laserprinten in kleur.

De Keukenmaat is een klein bedrijf. Samen met zijn vrouw regelt Leen het hele proces, van begin tot eind. Volgens Leen hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. “De grootste fout wordt gemaakt door grote afdelingen te hebben. De ene afdeling maakt de offerte, een andere afdeling doet de maatvoering en weer een andere afdeling zet de keuken in elkaar. Daardoor heeft de klant ook elke keer contact met een andere medewerker. Bij ons is er één aanspreekpunt en sluiten de stappen in het proces naadloos op elkaar aan. We hebben alles in eigen hand. Dat is wel zo efficiënt.”

Die efficiënte manier van werken is voor zijn klanten erg prettig. “Bij ons sta je niet in de wacht en word je ook niet meerdere keren doorverbonden naar een andere medewerker. Dat maakt het simpel en is wel zo fijn voor de klant. Want die wil met zijn zuurverdiende centjes krijgen waar hij om vraagt, zonder het gevoel te hebben dat hij teveel betaalt. Onze klanten zijn over het algemeen tevreden en dat zorgt voor positieve mond-tot-mond-reclame.”

De marges voor Leen zijn in de loop der jaren door de crisis kleiner geworden. Om wat marge terug te krijgen, is hij effectiever gaan inkopen. “We hebben bijvoorbeeld niet te veel voorraad. Dat scheelt ons ruimte en je loopt niet het risico dat je ermee blijft zitten.” Ook werkt Leen graag met een paar vaste leveranciers. “Ik heb liever twee goede leveranciers, dan dat ik bij veel verschillende leveranciers zit. Misschien betaal ik in eerste instantie dan iets meer, maar ze zijn wel betrouwbaar en leveren gewoon goed werk. Bovendien krijg ik vaak betalingskorting als ik meer omzet draai en zitten er minder condities aan vast.”

Om de administratieve processen te verbeteren heeft hij een aantal besparende maatregelen genomen. “Laatst hebben we in een nieuwe computer en printer geïnvesteerd om op de langere termijn meer te kunnen besparen. Die printer is supersnel; de prints liggen er al voordat ik uit m’n stoel ben gekomen. Bovendien is de printer erg energiezuinig. Hij gaat spontaan uit als we er geen gebruik van maken. En over de kopieerfunctie zijn we ook erg tevreden. Soms kunnen we niet eens zien wat het origineel is en wat de kopie.”

Sommige dingen blijven zoals Leen ze altijd al heeft gedaan. “De werkplanning doe ik nog steeds met een planbord met kaartjes. Thuis, met een flesje wijn erbij. Achterover leunen en kijken wat er is gedaan en wat er nog moet gebeuren. Makkelijker kan het niet.”

Petra Rierink helpt organisaties bij het vergroten van hun interne en externe stakeholder betrokkenheid. Dat doet ze door het maken van content in de vorm van tekst, fotografie en/of video. Op Twitter is ze te volgen via @petrarierink.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!