Een sterk merk in de zorg

30 augustus 2019, 11:00

Boekrecensie ‘Power to the people’

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’ van Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Een merkenboek voor de zorg is opmerkelijk, want zoveel merken zie je in de zorg niet. De eerste twee boeken uit deze reeks gaan over de invoering en toepassing van marketing in de zorg en online marketing in de zorg. Deze derde versie, ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’, doorloopt het hele proces van merkvorming, en dan dus toegespitst op de zorg.

Als leidend voorbeeld wordt de organisatie Pluryn opgevoerd. Een fusie-organisatie van diverse zorgorganisaties. Het mooie van dit voorbeeld is dat het ontstaan is vanuit een fusie waardoor er meerdere organisaties moeten worden samengevoegd met ieder een eigen naam. Het begint dan ook met het loslaten van het oude en het accepteren van het nieuwe. Het boek neemt het hele proces stap voor stap door, met daarbij voorbeelden uit de Pluryn-organisatie.

“Eén van de grootste uitdagingen van een merk bouwen in de zorg is dat alles te maken heeft met mensen”

Het boek bestaat uit tien hoofdstukken die mooi afgebakend de belangrijkste onderdelen voor het bouwen van een merk behandelen. Je kunt het makkelijk doorlopen, ondertussen denkend en werkend aan je eigen case. Ik moet zeggen, het boek is aardig volledig, hoewel een merk bouwen zelf nooit af is. Dat stellen de auteurs dan ook. Eén van de grootste uitdagingen van een merk bouwen binnen de zorg is dat alles te maken heeft met mensen en de interactie tussen mensen. Het product wordt ter plaatse geproduceerd en geconsumeerd in het bijzijn van de klant.

Een mooi boek voor de beginnende marketeer, zeker voor wie in de zorg werkzaam is. Het neemt je mee in het opzetten van een merk in een organisatie. Voor de ervaren marketeer bevat het weinig nieuwe theorieën, maar het geeft je wel leesplezier. Het laat zien dat marketing bedrijven in de zorg absoluut mogelijk is. Daarnaast levert het tevreden patiënten op. En volgens mij zijn tevreden patiënten ook bevattelijker voor behandelingen.

Werk je in de zorg of heb je als marketeer plannen daartoe, dan beveel ik je dit boek van harte aan.

Power to the people – Sterk merk in de zorg

Auteurs: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen

ISBN: 9789082340327

Uitgever: Pluryn

Druk: Eerste druk 2019

Trefwoorden: zorg, fusie, merk, branding, brand management, multibrand, transformatie

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!