eBay: “Bannercampagnes werken niet”

1 december 2005, 06:23

eBay heeft geen vertrouwen in gewone bannercampagnes op internet. Het rendement is dusdanig laag dat het te weinig oplevert, zegt Affiliate manager Sebastiaan Ambtman van eBay Benelux. Zoek-machinemarketing en affiliateprogramma’s blijken voor de veilingsite stukken effectiever.

Ambtman lichtte de online marketingstrategie van eBay toe op het congres Marketing3. De veilingsite heeft als doel gesteld om overal waar consumenten zoeken naar tweedehands spullen, in beeld te komen. Ambtman is hierbij zeer positief over het resultaat van affiliate marketing: een marketingmethode waarbij de adverteerder betaalt op basis van resultaat. eBay werkt daarvoor samen met de netwerken TradeDoubler en Commission Junction. Zoekmachinemarketing levert eveneens een groot rendement op voor eBay, aldus Ambtman. In Nederland wordt eBay op dit gebied bijgestaan door Checkit, een uitzondering voor het bedrijf dat normaal gesproken alle marketingactiviteiten in eigen huis uitvoert.

Gewone online bannercampagnes zijn erg duur, zegt Ambtman. Slechts sporadisch maakt eBay gebruik van gewone CPM-campagnes. Het bedrijf wijst er daarbij op dat branding niet zo interessant (meer) is: het richt zich vooral op conversie.

Naast affiliate- en zoekmachinemarketing maakt eBay gebruik van samenwerkingen met portals als MSN en Startpagina, en met shopping sites zoals Kelkoo, KIESKEURIG en Vergelijk.nl. Als vijfde advertentiemethode wordt non web based advertising ingezet, waaronder e-mailmarketing. Zowel het rendement als het bereik van hiervan zijn echter relatief laag, waardoor het niet al te vaak wordt ingezet als marketingmiddel.

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

8 Reacties

    David

    Klinkt vooral alsof E-bay het met het prijsbeleid niet eens is. Een affiliateprogramma is toch ook een bannercampagne (uitgezonderd van tekstlinks)?

    Indien je uitsluitend op basis van conversie wilt adverteren dan is het inkopen op CPM meestal niet de beste optie, maar we moeten ook uitkijken dat we niet de prijzen van Google overal als benchmark gaan hanteren. Zoekmachinemarketing is namelijk een hele andere tak van sport dan bannering.

    Ben het eens dat er nog wel wat aan het prijsbeleid gedaan mag worden maar om te zeggen dat bannercampagnes niet werken dat gaat me te ver.


    1 december 2005 om 08:49
    Daan

    Bij Adsense zijn ze voor zover ik kan zien een van de weinigen die gebruik maken van de mogelijkheid tot het tonen van banners. Hier zijn ze dus eigenlijk ook niet tevreden over?


    1 december 2005 om 09:26
    Phileas

    Misschien kleine nuance aanbrengen: eBay’s bannercampagnes werken niet. Met zoveel en zolang exposure is dat ook niet raar.


    1 december 2005 om 10:24
    Robus

    Ik ben het eens met de stelling, zolang het doel van de bannercampagne is om ‘surfers’ te converteren naar ‘kopers’.

    De conversie is vaak bedroevend en staat al helemaal niet in verhouding tot de kosten. Op dat vlak zijn er inderdaad veel betere methoden om je online mediabudget te verspijkeren.

    Als het gaat om de onderstening van een positionerende campagne die ook door andere (offline) media wordt gedragen, kan een banneringcampagne best een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid. Maar van kijkers alleen worden adverteerders niet rijk. Media-bedrijven daarentegen leven van kliks en views…


    1 december 2005 om 10:49
    David

    Thomas ben het niet met je eens. Wat is het verschil tussen ruimte inkopen op sites op basis van CPM (een bannercampagne) of op basis van affiliates.

    Los van de prijs denk ik dat het vooral belangrijk is hoe je de ingekochte ruimte benut en hoeveel tijd je erin steekt om te zorgen dat je boodschap aansluit bij de sites die worden ingezet.

    Los van het prijsmodel zie ik niet zoveel verschil tussen een gewone (banner)campagne of een affiliatecampagne


    1 december 2005 om 13:49
    Thomas

    David,

    Ik reageer nogal heftig omdat wij elke dag aan adverteerders moeten uitleggen dat een banner CAMPAGNE iets heel anders is dan een let op affiliate PROGRAMMA. “Affiliate campagne” is al een paradoxale opmerking. Campagne is iets wat korte termijn is en afloopt. Terwijl een programma in het woord zelf al aangeeft dat het een programma van activiteiten gezamenlijk een netwerk van websites opbouwt met een Continue stroom.

    Whats in the woord hoor ik je zeggen. Partijen die zich tussen affiliate marketing en zegmaar de bannernetwerken in begeven zijn Netdirect en Testnet. Bij hen kan je wel leaddeals campagne matig inkopen maar zij bieden dan ook geen affiliate programma´s aan. “Purist als ik ben”. :-)..


    1 december 2005 om 16:00
    David

    Daar sla je de spijker op zijn kop Thomas. Campagne is push en affilliate is pull. Een bannercampagne wordt inderdaad vaak ingezet op basis van pull en omdat bij affilates het succes van de campagne de vergoeding bepaald wordt hier dus meer tijd ingestoken door exploitant en adverteerder.

    Mijn idee is dat je ook in een bannercampagne genoeg tijd moet steken en deze daar waar mogelijk ook vanuit een pull strategie moet benaderen om ook hier succes te kunnen oogsten. Het gaat om de tijd die je erin steekt en de manier waarop je je doelgroep benaderd op de verschillende plekken. Indien je dit goed doet kan je ook je bannercampagnes als een programma indelen : – )

    Ik heb genoeg voorbeelden liggen van bannercampagnes die gericht zijn op conversie en wel degelijk zeer succesvol zijn zolang je ze maar op de juiste manier benaderd.


    1 december 2005 om 16:27
    Thomas Joosten

    David,

    Wat een verhelderende discussie. 🙂 Inderdaad zijn er degelijk campagnes die click – lead gericht zijn en die zeer succesvol werken. Als daar de conversie voldoende is, kun je mijns inziens ook op CPM inkopen.

    Wij zien dat bij partijen als eBay en bijvoorbeeld grote shops met meer dan 25000 producten de diversiteit en diepgang dusdanig is dat je zelf nooit kan inkopen. De afdeling eBay verkoop van postzegels uit het jaar 1908 bijvoorbeeld is te specialistisch en dit dus voor alles wat je kan bedenken kan je niet bannermatig managen. Voor dat soort partijen is een affiliate programma dus een uitkomst.

    Mmm ik verval in herhaling en ga maar weer aan het werkt.

    Goed weekend.


    2 december 2005 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!