Welke kansen biedt blockchain aan e-commerce?

26 februari 2018, 11:47

Blockchain is uitermate geschikt om transacties tussen mensen of bedrijven onderling te faciliteren. En omdat een blockchain bestaat uit een groot netwerk van computers die informatie met elkaar delen en controleren, is het onmogelijk om de informatie te kopiëren of te vervalsen. Op welke manieren kunnen e-tailers gebruikmaken van blockchain om hun klanten beter van dienst te zijn?

De meest voor de hand liggende toepassing van een blockchain is het invoeren van cryptogeld als betaalmiddel. De bitcoin is de bekendste cryptomunt. Bij Thuisbezorgd.nl en enkele duizenden andere .nl-domeinen kun je daar ook mee betalen. De volatiliteit van de crypto-valuta is echter wel een nadeel: het duurt even voordat een transactie verwerkt is en in die tijd kan de munt zomaar procenten meer of minder waard worden. Vanwege de hoge stijgingen zullen er niet veel mensen zijn die hun cryptomunten van de hand doen voor een fysiek product of dienst. Kortom, verwacht hier op korte termijn nog niet te veel van.

Maar wat kun je dan wel met de blockchain als e-tailer? Laten we dat eens bekijken aan de hand van een fictieve website waar mensen onderling goederen aan- en verkopen. Voor het gemak noemen we deze fictieve website Marktplek. Op Marktplek kun je jouw (tweedehands) goederen aanbieden en anderen kunnen hierop bieden. Klinkt bekend? Als de mensen achter Marktplek blockchain zouden willen inzetten om hun klanten beter te bedienen, dan hebben ze een aantal mogelijkheden.

Door de volatiliteit van crypto-valuta zullen weinig mensen er nu mee betalen, maar welke kansen biedt blockchain nog meer voor e-tailers?

1. Een eigen coin

Het eerste waar ze aan denken is het introduceren van een eigen munteenheid, de MarktCoin. Door middel van een ICO (Initial Coin Offering) kan Marktplek.nl een coin introduceren en aanbieden aan klanten. Er zijn namelijk veel mensen die zowel producten aankopen als verkopen en dat gaat nu niet echt efficiënt: voor elke aankoop moet je geld van de bank halen, voor elke verkoop breng je het weer terug. Marktplek.nl faciliteert ook betalingen via iDeal, maar de transactiekosten daarvan zijn tamelijk fors. Door een eigen coin te introduceren kunnen deze kosten naar nagenoeg 0 euro worden teruggebracht.

Voor veel bezoekers is het makkelijker om een digitale portemonnee te hebben waaruit ze zowel aan- als verkopen kunnen doen. Marktplek biedt daarmee tevens de zekerheid aan de verkoper dat de ontvanger voldoende middelen heeft.

Door het introduceren van de MarktCoin ontstaat een kleine economie. Mijn buurman biedt zijn auto te koop aan en gebruikt de verdiende coins om zijn huis te laten schilderen door een schilder uit de buurt. Die gebruikt zijn verdiende coins weer om meubels aan te schaffen voor een baby die op komst is. Iedereen blij en er is geen cash aan te pas gekomen.

2. Een programmeerbare coin

Een groot voordeel van cryptogeld ten opzichte van reguliere valuta is dat je er regels aan toe kunt voegen. Je kunt bijvoorbeeld regels programmeren die voorwaarden stellen aan een transactie.

Marktplek.nl heeft regelmatig last van fraude. Een klant betaalt voor een artikel, dat wordt echter niet bezorgd of de kwaliteit is niet naar tevredenheid. Daarom bouwen ze in de MarktCoin een aantal regels. Eén van de belangrijkste: een transactie wordt pas uitgevoerd zodra zowel ontvanger als verzender deze bevestigd hebben. Hiermee biedt Marktplek.nl 100 procent zekerheid op elke transactie met de MarktCoin.

3. Een coin voor loyale klanten

Wat niet iedereen zich realiseert is dat we al jaren virtuele munteenheden hebben, maar dan in de vorm van loyalty-programma’s. Kijk naar Douwe Egberts-punten, AirMiles of Eurosparen. Op Marktplek is de coin inmiddels een groot succes. Doordat de veiligheid gegarandeerd is, gebruiken vaste klanten hem massaal. Om deze loyale klanten te belonen, worden er regels in de coin toegevoegd, die voordeel bieden aan trouwe klanten. Zij kunnen nog sneller en makkelijker hun spullen aan- en/of verkopen of worden beloond met extra coins.

4. Blockchain voor producten

Een andere toepassing die het team van Marktplek bedacht voor de blockchain is bedoeld als oplossing voor het probleem dat namaakproducten op de site als originele producten worden verkocht. Het controleren van producten op echtheid is lastig. Daarom startte het bedrijf met een tweede toepassing van blockchain, die informatie bevat van producten. Verkopers krijgen de mogelijkheid om producten te registreren met bewijs van echtheid. Na registratie ontvangen ze geen coins, maar een sleutel voor een digitaal token. Dit token is uniek en bedoeld om vast te leggen dat het product echt is en dat jij de eigenaar ervan bent. Bij het verhandelen van het product verandert ook het token van eigenaar, waardoor nog steeds wordt aangetoond dat het product echt is en dat de volgende persoon de eigenaar is.

“Blockchain kan ook fraude bij transacties tegengaan en de echtheid van producten garanderen”

Op de website wordt bij elk product duidelijk getoond of er een token bij hoort. Door deze verificatie én doordat de betaling in MarktCoins enkel doorgaat als beide partijen akkoord zijn, is fraude op Marktplek.nl een heel stuk lastiger geworden.

Wat leren we van deze case?

Het voorbeeld van Marktplek.nl is natuurlijk fictief. Het is alleen niet helemaal toekomstmuziek. Alibaba investeert nu al flink in blockchain, met name om namaakproducten tegen te gaan. Eerder benoemden we al dat de grote retailers zich ontwikkelen als platformen voor aan- en verkopen. Grote bedrijven als Amazon, Alibaba en Rakuten hebben voldoende schaalgrootte om de juiste toepassingen te vinden. Met name van Amazon weten we dat ze die techniek vervolgens ook voor andere retailers op de markt brengen. Wil je gebruikmaken van de blockchain maar heb je zelf de technische kennis niet in huis? Hou dan deze partijen goed in de gaten, dan komen de mogelijkheden vanzelf.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle Magazine.

Peter van der Schaar
Directeur/Eigenaar bij Marketing Makers & Basedriver bij Basedriver

Ik ben oprichter en marketing opperhoofd bij Basedriver: een online platform waarmee we de verbinding leggen tussen campagnes, content en data. Met Basedriver heeft jouw marketing team: - Altijd actuele en accurate marketingdata - Zelf de mogelijkheid om campagnes te verzenden - Minder tijd nodig voor campagne management - Meer relevante en persoonlijke communicatie Hierdoor hebben marketeers de mogelijkheid om onafhankelijk te werken van andere (IT) afdelingen, creëeren ze persoonlijke campagnes en verstuuren ze die naar de juiste ontvangers. Database marketeers die met Basedriver werken hoeven zich niet meer druk te maken over handmatige lijstjes. data wordt automatisch toegevoegd en gecontroleerd. Je houdt dus meer tijd over voor analyse. Door de uniforme werkwijze van het marketing team met Basedriver zijn marketeers sneller ingewerkt en behalen meer resultaten behalen, tegen lagere kosten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!