DM Media Enquête: besteding DM blijft stijgen
Twinkle, IDMK en E-Profile Marketing hebben middels een enquete onder 475 DM marketeers het DM landschap anno 2006 in kaart gebracht. De meest opvallende resultaten van dit onderzoek geef ik hier kort weer.
De marketeers geven aan in 2006 meer te zullen besteden aan DM dan in 2005. De grote stijgers hierbij zijn direct e-mail, telemarketing en webvertising.
Daarnaast is opvallend dat pratisch de helft van de marketeers aangeeft dat ondanks de technische vooruitgang de kwaliteit van databasemarketing niet is toegenomen.
Opt-in en zelfregulering blijken nog niet erg ingeburgerd te zijn in de DM branche volgens deze enquete.
Een kwart van de respondenten geeft aan direct e-mail te versturen zonder dat er sprake is van opt-in (spam dus). Slechts de helft van de marketeers controleert een bestand bij het Infofilter. Helaas is hier niet gevraagd of de betreffende marketeers ook waren aangesloten bij de DDMA, één van de partijen achter het infofilter.
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat door de helft van de marketeers wordt aangegeven dat het rendement van DM daalt: als je niet eerst controleert of je mail wel op prijs wordt gesteld moet je ook niet verbaasd staan te kijken als het effect vervolgens laag is.