Budget zoekmachinemarketing kent stijgende lijn

27 november 2012, 10:35

Resultaten van de DM Barometer special over zoekmachinemarketing

Het budget voor zoekmachinemarketing kent een stijgende lijn voor het komende jaar. Respectievelijk 57% en 51% van de adverteerders geeft aan dat het budget voor SEA en het budget voor SEO in 2013 stijgt ten opzichte van dit jaar. Dat schrijft de DDMA in de ‘DM Barometer Special: Zoekmachinemarketing’. Ook de bureaus verwachten dat deze budgetten bij haar klanten komend jaar zullen toenemen (resp. 65% en 84%).

Budget zoekmachinemarketing kent stijgende lijn

Meer dan de helft van de adverteerders (57%) geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) in 2013 stijgt (33%) of flink stijgt (24%) ten opzichte van dit jaar. De bureaus zijn iets enthousiaster. 65% schat in dat het budget voor SEA bij haar klanten in 2013 zal stijgen (46%) of flink zal stijgen (37%). Op dit moment budgetteren de meeste adverteerders € 1 – 2.500 per maand voor SEA. Dit budget is tussen 5% en 25% van het totale marketingbudget bij 65% van de adverteerders.

In het geval van het budget voor SEO (search engine optimization) geeft 51% van de adverteerders een stijging (31%) danwel een flinke stijging (20%) aan voor 2013. De bureaus verwachten een grotere stijging. 84% schat in dat het budget voor SEO bij haar klanten in 2013 zal stijgen (47%) of flink zal stijgen (37%). De meeste adverteerders (35%) investeren € 1 – 500 per maand aan SEO. Bij 57% van de adverteerders is dit budget minder dan 5% van het totale marketingbudget.

SEA en SEO in eigen beheer

56% van de adverteerders beheert SEA campagnes volledig of gedeeltelijk zelf, en 80% voert SEO volledig of gedeeltelijk zelf uit. Adverteerders houden SEO dus meer in eigen beheer dan SEA. Het verschil zit voornamelijk in dat SEO meer gedeeltelijk zelf wordt uitgevoerd (56% vs. 30%).

Aan de adverteerders is gevraagd waarom zij ervoor kiezen hun SEA of SEO ‘volledig’ in eigen beheer te houden. In beide gevallen wordt kostenbesparing als belangrijkste reden gegeven (zie onderstaande grafiek).

Bureaus in the picture

Naast de adverteerders, zijn er ook vragen aan de bureaus gesteld. Bijna alle bureaus adverteren op Google (94%) voor haar klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68% en 47%. Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachine marketing activiteiten (resp. 91% en 88%). Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67% van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.

Stellingen

In de DM Barometer zijn een aantal stellingen opgenomen [eens, oneens]:

  • Zoekmachine marketing blijft de komende jaren het belangrijkste marketingkanaal. adverteerders [ 66%, 34%] – bureaus [76%, 24%]

  • De marktpositie van Google is zorgwekkend groot. adverteerders [70%, 30%] – bureaus [53%, 47%]

  • Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn een must. adverteerders [66%, 34%] – bureaus [59%, 41%]

  • SEA wordt steeds duurder en zal uiteindelijk niet meer rendabel zijn. adverteerders [36%, 64%] – bureaus [21%, 79%]

DM Barometer

Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: ‘Zoekmachinemarketing’ van de DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Deze Special is in samenwerking met de DDMA commissie Search opgesteld.

Jeffrey Bleijendaal, manager zoekmachine marketing bij Ematters: “De DDMA commissie Search is bijna een jaar oud en het is mooi om te zien dat we nu al een Search Barometer kunnen rapporteren. Helaas hebben nog niet alle adverteerders en bureaus meegedaan aan dit onderzoek. We hebben de intentie om jaarlijks een dergelijk onderzoek uit te zetten en daarom hierbij al direct de oproep om volgend jaar mee te doen zodat de representativiteit wordt vergroot.

Dit neemt niet weg dat de huidige inzichten absoluut interessant zijn voor zowel adverteerders als bureaus. Search is nog altijd een erg belangrijk marketingkanaal voor adverteerders en dat blijkt ook uit de budget forecasts voor 2013. Dit is tevens een bevestiging dat de DDMA commissie Search voldoende kan betekenen voor adverteerders, bureaus en het gehele umfelt.”

Afbeelding: Jeff McNeill (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Remco

    Ematter moet zijn Ematters.


    27 november 2012 om 14:20
    DannyOosterveer

    Ga ik even aanpassen!


    27 november 2012 om 14:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!